Skip to main content

Nursing Science and Nursing Research (5 cr)

Code: 7K00BK28-3015

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 10.04.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.05.2016 - 05.06.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Heleena Laitinen
Tapio Yrjölä
Course
7K00BK28

Objectives (course unit)

Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research

Content (course unit)

-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work

Prerequisites (course unit)

Learning Skills and Basics of Nursing Science

Exam schedules

Tentin ajankohta: 25.5.2016 kello 8.30-10.00. Uusinnat elokuun
uusintatenttipäivä ja syyskuun uusintatenttipäivä (huom! muutos tenttiterraarioon mahdollinen).

Assessment methods and criteria

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen

Teaching methods

Luennot, harjoitukset, verkkotyöskentely. Kurssin toteutus täsmentyy kurssin alussa. Verkkotyöskentely ja itsenäinen työskentely korostuu.

Learning materials

Opetustavat ja -kirjalisuus täsmentyy kurssin alussa.
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Toikka T ja Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta, soveltuvin osin
Tuomi, J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin.
Opettajan osoittama materiaali.

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 135h, joka erimuotoista opetusta, itsenäistä työtä sekä tentit.

Content scheduling

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot 2op
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet 2op
Osa 3. Tilastotiede 1op

Further information

Kurssiin kuuluu tehtäviä, jotka on hyväksytysti suoritettava kurssin aikana. Tehtävien hyväksytyllä suorittamisella voi olla vaikutusta lopulliseen arvioon.

Läsnäolovelvoite ensimmäisellä luentokerralla. Kaikkien opettajan tunneilla ja Tabulassa antamien tehtävien hyväksytty suorittaminen. Kaikki tunnilla keskusteltu on osa tenttimateriaalia.

Opettaja ei anna poissaloon korvaavaa tehtävää; pakollisen poissaolon voi korvata osallistumalla syksyllä hoitotieteen tutkimuskurssin orientaatioon. Arvioinnin kurssista opiskelija saa vasta kun on vahvistanut osallistuneensa orientaatioluennolle sekä suorittanut kaikki tehtävät.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista
tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla
tasolla

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön
tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein

Go back to top of page