Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.07.2016 - 04.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.10.2016 - 13.11.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 30
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuija Rasku
Tarja Aaltonen
Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Tuija Rasku
Opintojakso
7K00BK28

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1. Pyöreän pöydän kehittäjät -seminaaripäivä 9.11.klo 8:30 - 15:45
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet tentti 11.11.2016 klo 8:30- 11.45. Uusinnat yleisinä tenttipäivinä.
Osa 3. vielä avoin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Osallistuminen kolmeen tapaamiseen. Seminaaritehtävän numeraalinen arviointi.
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti/ Ryhmätentti. Osallistuminen opetukseen.
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: aivoriihi, seminaaripäivä ja Learning Cafe.
Muu osuus: Luennot, ryhmätehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, vertaisarviointi, esseen kirjoittaminen

Oppimateriaalit

OSA 1:Tunneilla
esiin tulleet ajankohtaiset tietolähteet ja materiaalit.
OSA 2: Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
Tuomi J ja Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
OSA 3: Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot
Ajankohtaiset artikkelitEnsihoidon ajankohtaisuus osio: tunnilla ja konferenssissa tuotettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 30h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 105 h

Sisällön jaksotus

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot; ensihoidon tutkimuksen ajankohtaisuus: Tuija Rasku
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet: Tarja Aaltonen
Osa 3. Tilastotiede: opettaja Tapio Yrjölä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: toisen ensihoidon ryhmän mukana.

Lisätietoja opiskelijoille

Ensihoidon ajankohtaisuus osion suorittaminen edellyttää osallistumista kaikkiin kolmeen osioon.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Ei ole osallistunut kolmeen tapaamiskertaan eikä suorittanut annettuja tehtäviä.
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan puutteellista
- opiskelija ei toimi tavoitteiden suuntaisesti ja annettujen ohjeiden/aikataulujen mukaan

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Osallistunut kolmeen tapaamiskertaan. Oman seminaaritehtävän tuotos on heikko eikä osoita opiskelijan perehtyneisyyttä tehtävään.
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- toimii ryhmässä annettujen ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Osallistunut kolmeen tapaamiskertaan. Oman seminaaritehtävän tuotos osoittaa perehtyneisyyttä tehtävään, hyvää ja selkeää esitystä, lähdeaineisto on ollut monipuolista.
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Osallistunut kolmeen tapaamiskertaan. Oman seminaaritehtävän tuotos osoittaa perehtyneisyyttä tehtävään. Lähdeaineisto on monipuolista ja mukana on myös englanninkielistä lähdeaineistoa. Esitys on innostava ja monipuolinen.
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön ja etsii aktiivisesti uusia näkökulmia ryhmässä
- ymmärtää projektityön roolin osana hoitotyön kehittämistä

Siirry alkuun