Skip to main content

Nursing Science and Nursing Research (5 cr)

Code: 7K00BK28-3012

General information


Enrolment period
25.07.2016 - 04.09.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.10.2016 - 13.11.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Tuija Rasku
Tarja Aaltonen
Tapio Yrjölä
Person in charge
Tuija Rasku
Course
7K00BK28

Objectives (course unit)

Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research

Content (course unit)

-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work

Prerequisites (course unit)

Learning Skills and Basics of Nursing Science

Exam schedules

Osa 1. Pyöreän pöydän kehittäjät -seminaaripäivä 9.11.klo 8:30 - 15:45
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet tentti 11.11.2016 klo 8:30- 11.45. Uusinnat yleisinä tenttipäivinä.
Osa 3. vielä avoin

Assessment methods and criteria

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Osallistuminen kolmeen tapaamiseen. Seminaaritehtävän numeraalinen arviointi.
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti/ Ryhmätentti. Osallistuminen opetukseen.
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen

Teaching methods

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: aivoriihi, seminaaripäivä ja Learning Cafe.
Muu osuus: Luennot, ryhmätehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, vertaisarviointi, esseen kirjoittaminen

Learning materials

OSA 1:Tunneilla
esiin tulleet ajankohtaiset tietolähteet ja materiaalit.
OSA 2: Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
Tuomi J ja Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
OSA 3: Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot
Ajankohtaiset artikkelitEnsihoidon ajankohtaisuus osio: tunnilla ja konferenssissa tuotettu materiaali

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 30h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 105 h

Content scheduling

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot; ensihoidon tutkimuksen ajankohtaisuus: Tuija Rasku
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet: Tarja Aaltonen
Osa 3. Tilastotiede: opettaja Tapio Yrjölä

Completion alternatives

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: toisen ensihoidon ryhmän mukana.

Further information

Ensihoidon ajankohtaisuus osion suorittaminen edellyttää osallistumista kaikkiin kolmeen osioon.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Ei ole osallistunut kolmeen tapaamiskertaan eikä suorittanut annettuja tehtäviä.
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan puutteellista
- opiskelija ei toimi tavoitteiden suuntaisesti ja annettujen ohjeiden/aikataulujen mukaan

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Osallistunut kolmeen tapaamiskertaan. Oman seminaaritehtävän tuotos on heikko eikä osoita opiskelijan perehtyneisyyttä tehtävään.
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- toimii ryhmässä annettujen ohjeiden mukaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Osallistunut kolmeen tapaamiskertaan. Oman seminaaritehtävän tuotos osoittaa perehtyneisyyttä tehtävään, hyvää ja selkeää esitystä, lähdeaineisto on ollut monipuolista.
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ensihoidon ajankohtaisuus osio: Osallistunut kolmeen tapaamiskertaan. Oman seminaaritehtävän tuotos osoittaa perehtyneisyyttä tehtävään. Lähdeaineisto on monipuolista ja mukana on myös englanninkielistä lähdeaineistoa. Esitys on innostava ja monipuolinen.
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön ja etsii aktiivisesti uusia näkökulmia ryhmässä
- ymmärtää projektityön roolin osana hoitotyön kehittämistä

Go back to top of page