Siirry suoraan sisältöön

Lasten- ja nuorten hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CJ48-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.07.2016 - 04.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2016 - 09.10.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 30
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Lasse Tervajärvi
Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö
Lasse Tervajärvi
Pienryhmät
r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
r1
r2
r3
Opintojakso
7K00CJ48

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitel-la, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen.
-tietää tavallisimmat lastentaudit ja osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.

Sisältö (Opintojakso)

- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet ja lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim.2016. E-aineistona> FINNA Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin. Tentittävät osat esitetään ensimmäisellä tunnilla)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, itsenäiset tehtävät

Oppimateriaalit

1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim.2016. E-aineistona> FINNA Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin. Tentittävät osat esitetään ensimmäisellä tunnilla)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 4 opintopistettä eli 108 tuntia opiskelijan työtä.
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 30h, 1h lastentautien koe, 2h hoitotyön koe,itsenäiseen työskentelyyn ja tenttikirjallisuuteen perehtyminen 75 h).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Itsenäinen työskentely

Lisätietoja opiskelijoille

Lasten ja nuorten hoitotyön ensimmäisillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintokokonaisuus koostuu 4 opintopisteen Lasten ja nuorten hoitotyön, lastentautien osasta. Lääkelaskut ja pienryhmätyöskentely ovat osa opintokokonaisuuden sisältöä.
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe sisältää lasten lääkelaskuja. Kaikki laskut suoritettava oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely. Tehtävät annetaan pienryhmätapaamisen ensimmäisellä tunnilla (Läsnäolovelvoite) tai Tabulassa
Toteutussuunnitelmaa päivitetään syksyllä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita.
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön sekä tämän hoitotyön alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä siihen liittyviä haasteita perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lastenhoitotyössä.
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äi lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lastenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaaliterveyteen liittyvissä haasteissa perheen elämässä
• Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet, nsekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä
• Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Siirry alkuun