Skip to main content

Paediatric Nursing (4 cr)

Code: 7K00CJ48-3006

General information


Enrolment period
25.07.2016 - 04.09.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2016 - 09.10.2016
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Lasse Tervajärvi
Katariina Kunnas
Person in charge
Lasse Tervajärvi
Small groups
r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
r1
r2
r3
Course
7K00CJ48

Objectives (course unit)

The student
-knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
-knows how to support the families' needs and strengths and their growth to parenthood while bringing up children in healthy lifestyles;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under the supervision, as a member of multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care based on evidence-based nursing
-knows the most common paediatric diseases and the basics of paediatric medication management and IV fluid therapy

Content (course unit)

growth, development and upbringing and daily care of healthy child
-supporting of parenthood, risk factors related to child and families’ wellbeing
-recognition of child abuse and early interventions
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-impact of child’s disease on child and family
-interaction, communication, guidance and play with child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients and patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of paediatric patient’s pain management at different ages
-paediatric terminal care, death

Prerequisites (course unit)

50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations

Evaluation methods and criteria

1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim.2016. E-aineistona> FINNA Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin. Tentittävät osat esitetään ensimmäisellä tunnilla)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, itsenäiset tehtävät

Learning materials

1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim.2016. E-aineistona> FINNA Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin. Tentittävät osat esitetään ensimmäisellä tunnilla)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.

Student workload

Opintojakso on 4 opintopistettä eli 108 tuntia opiskelijan työtä.
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 30h, 1h lastentautien koe, 2h hoitotyön koe,itsenäiseen työskentelyyn ja tenttikirjallisuuteen perehtyminen 75 h).

Content scheduling

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Itsenäinen työskentely

Further information

Lasten ja nuorten hoitotyön ensimmäisillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintokokonaisuus koostuu 4 opintopisteen Lasten ja nuorten hoitotyön, lastentautien osasta. Lääkelaskut ja pienryhmätyöskentely ovat osa opintokokonaisuuden sisältöä.
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe sisältää lasten lääkelaskuja. Kaikki laskut suoritettava oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely. Tehtävät annetaan pienryhmätapaamisen ensimmäisellä tunnilla (Läsnäolovelvoite) tai Tabulassa
Toteutussuunnitelmaa päivitetään syksyllä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita.
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön sekä tämän hoitotyön alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä siihen liittyviä haasteita perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lastenhoitotyössä.
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äi lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lastenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaaliterveyteen liittyvissä haasteissa perheen elämässä
• Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet, nsekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä
• Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Go back to top of page