Oppimisen taidot (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC52-3043
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.01.2016 - 18.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2016 - 06.03.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Aikasalo
- Ida Nikkola
- Harri Saarinen
- Taina Peltonen
- Johanna Granlund
- Anne Mäenpää
- Vastuuhenkilö
- Anne Mäenpää
- Opintojakso
- 7K00BC52
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
- osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
- osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
- tunnistaa tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit ja tietää tieteellisen tutkimuksen rakenteen
- osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen
Sisältö (Opintojakso)
- kirjoitusviestintä
- informaatiotekniikka
- minä oppijana
- orientoivat opinnot
- tutkimuksen lukutaito
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-Kirjoitusviestintä, essee KHP1 toisesta tutorlähtökohdasta; palautus sovitaan erikseen kirjoitusviestinnän opettajan kanssa
-Informaatiotekniikka: Informaatiotekniikan viimeisellä lähiopetuskerralla on näyttökoe
-Tutkimuksen lukutaito: esseen palautus viimeistään pe 19.2.16
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetemät eri osissa:
Osa 1 Orientoivat opinnot:
-osallistuminen opetukseen
Osa 2 Kirjoitusviestintä
-essee
-osallistuminen opetukseen
Osa 3 Informaatiotekniikka
-näyttökoe tietokoneella
-osallistuminen opetukseen
Osa 4 Minä oppijana
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-pohdintaessee, palautetaan työpajaan
Osa 5 Tutkimuksen lukutaito
-essee
-osallistuminen opetukseen
Osa 6 Tiedonhallinta
-pakollinen osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu, työpajatyöskentely, luennot, opetuskeskustelu, verkkokeskustelu
Oppimateriaalit
-Aktiivinen oppiminen, Ohjatun itsenäisen työskentelyn opas 1. (löytyy ryhmän Tabulasta)
-intra.tamk.fi, laatukäsikirja
-ohjelmien opasteet
-salkku.tamk.fi
-Tuomi, J. 2006. Tutki ja lue, Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen. Tammi
-Kirjoittamista tukevat verkkomateriaalit ja kirjoitusviestinnän toteutuksilla jaettu materiaali (Minä oppijana itseopiskelumateriaali)
-TAMKin kirjallisen raportoinnin ohje
-opintojakson alussa sovittava muu kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 48 t ja itsenäistä työskentelyä 114 t
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
-Orientoivat opinnot 1op
-Kirjoitusviestintä 1 op
-Informaatiotekniikka 2 op
-Minä oppijana 1 op
-Tutkimuksen lukutaito 1 op
-Tiedonhallinta
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkennetut tavoitteet:
-Osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja osaa käyttää tukipalveluita
-Tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
-Osaa hyödyntää ammattikorkeakoulun tietojärjestelmiä
-Osaa käyttää työvälineohjelmia opinnoissaan ja työelämässä
-Osaa tuottaa esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen
-Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden merkityksen opiskelutavoitteiden saavuttamisessa
-Osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
-Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
-Osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
-Osaa eritellä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit
-Osaa kuvata tieteellisen tutkimuksen rakenteen ja osaa soveltaa rakennetta soveltuvin osin omissa teksteissään
-Osaa perustella tutkimuksen perusluokittelujen erot
-Osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
-Osaa laatia asiatyylisen, ongelmaperustaisen esseen osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta
-Osaa kirjoittaa tyylillisesti yhtenäisen ja ohjeiden mukaisen tekstin yhdistäen omaa ja lähdekirjoittajien ajattelua vakuuttavasti perustelluksi vuoropuheluksi
-Osaa hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa
Tarkennetut sisällöt:
-Orientoivat opinnot
-Tietoturvariskit ja niiden hallinta
-Informaatiotekniikka
-Ms-Office (Word, Excel, PowerPoint)
-Asiakirjastandardit, kirjallisen työn ohjeet
-TAMK-tietojärjestelmät
-Sisäinen yrittäjyys
-Asiatyyli, ongelmaperustaisen tekstin rakenne, teksti- ja lähdeviitteet, lähteisiin viittaaminen
oman ajattelun ja viitatun tiedon yhdistäminen tekstissä
-Oman oppimistyylin ja oppimisstrategioiden analyysi
-Taitava oppiminen ja oppimisen arviointi
-Sosiaalinen oppiminen
-Ammatillinen ja eettinen kasvu kasvu
-Tieteellinen tieto ja tieteellinen tutkimus
-Metodin ja metodologian merkitys tutkimuksessa
-Tieteellisen tutkimuksen rakenne
-Tutkimuksen viitekehys
-Tutkimustyypit ja tutkimuskohde
-Tutkimusstrategiat
-Tiedonhaun opetus (kirjasto)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kriteerit/hyväksytty: (ei numeerinen arviointi)
Osaa käyttää työvälineohjelmia näyttökokeessa
Osaa soveltaa työvälineohjelmia tehtävissään
Osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
Osallistuu lähiopetukseen ja verkko-opetukseen aktiivisesti
On tehnyt kirjalliset tehtävät tavoitteiden mukaisesti