Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen taidot (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC52-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.01.2016 - 18.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2016 - 06.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Aikasalo
Ida Nikkola
Harri Saarinen
Taina Peltonen
Johanna Granlund
Anne Mäenpää
Vastuuhenkilö
Anne Mäenpää
Opintojakso
7K00BC52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
- osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
- osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
- tunnistaa tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit ja tietää tieteellisen tutkimuksen rakenteen
- osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen

Sisältö (Opintojakso)

- kirjoitusviestintä
- informaatiotekniikka
- minä oppijana
- orientoivat opinnot
- tutkimuksen lukutaito

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-Kirjoitusviestintä, essee KHP1 toisesta tutorlähtökohdasta; palautus sovitaan erikseen kirjoitusviestinnän opettajan kanssa

-Informaatiotekniikka: Informaatiotekniikan viimeisellä lähiopetuskerralla on näyttökoe

-Tutkimuksen lukutaito: esseen palautus viimeistään pe 19.2.16

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetemät eri osissa:

Osa 1 Orientoivat opinnot:
-osallistuminen opetukseen

Osa 2 Kirjoitusviestintä
-essee
-osallistuminen opetukseen

Osa 3 Informaatiotekniikka
-näyttökoe tietokoneella
-osallistuminen opetukseen

Osa 4 Minä oppijana
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-pohdintaessee, palautetaan työpajaan

Osa 5 Tutkimuksen lukutaito
-essee
-osallistuminen opetukseen

Osa 6 Tiedonhallinta
-pakollinen osallistuminen opetukseen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu, työpajatyöskentely, luennot, opetuskeskustelu, verkkokeskustelu

Oppimateriaalit

-Aktiivinen oppiminen, Ohjatun itsenäisen työskentelyn opas 1. (löytyy ryhmän Tabulasta)
-intra.tamk.fi, laatukäsikirja
-ohjelmien opasteet
-salkku.tamk.fi
-Tuomi, J. 2006. Tutki ja lue, Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen. Tammi
-Kirjoittamista tukevat verkkomateriaalit ja kirjoitusviestinnän toteutuksilla jaettu materiaali (Minä oppijana itseopiskelumateriaali)
-TAMKin kirjallisen raportoinnin ohje
-opintojakson alussa sovittava muu kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 48 t ja itsenäistä työskentelyä 114 t

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista osista:
-Orientoivat opinnot 1op
-Kirjoitusviestintä 1 op
-Informaatiotekniikka 2 op
-Minä oppijana 1 op
-Tutkimuksen lukutaito 1 op
-Tiedonhallinta

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkennetut tavoitteet:

-Osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja osaa käyttää tukipalveluita
-Tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
-Osaa hyödyntää ammattikorkeakoulun tietojärjestelmiä
-Osaa käyttää työvälineohjelmia opinnoissaan ja työelämässä
-Osaa tuottaa esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen
-Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden merkityksen opiskelutavoitteiden saavuttamisessa
-Osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
-Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
-Osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
-Osaa eritellä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit
-Osaa kuvata tieteellisen tutkimuksen rakenteen ja osaa soveltaa rakennetta soveltuvin osin omissa teksteissään
-Osaa perustella tutkimuksen perusluokittelujen erot
-Osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
-Osaa laatia asiatyylisen, ongelmaperustaisen esseen osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta
-Osaa kirjoittaa tyylillisesti yhtenäisen ja ohjeiden mukaisen tekstin yhdistäen omaa ja lähdekirjoittajien ajattelua vakuuttavasti perustelluksi vuoropuheluksi
-Osaa hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa

Tarkennetut sisällöt:

-Orientoivat opinnot
-Tietoturvariskit ja niiden hallinta
-Informaatiotekniikka
-Ms-Office (Word, Excel, PowerPoint)
-Asiakirjastandardit, kirjallisen työn ohjeet
-TAMK-tietojärjestelmät
-Sisäinen yrittäjyys
-Asiatyyli, ongelmaperustaisen tekstin rakenne, teksti- ja lähdeviitteet, lähteisiin viittaaminen
oman ajattelun ja viitatun tiedon yhdistäminen tekstissä
-Oman oppimistyylin ja oppimisstrategioiden analyysi
-Taitava oppiminen ja oppimisen arviointi
-Sosiaalinen oppiminen
-Ammatillinen ja eettinen kasvu kasvu
-Tieteellinen tieto ja tieteellinen tutkimus
-Metodin ja metodologian merkitys tutkimuksessa
-Tieteellisen tutkimuksen rakenne
-Tutkimuksen viitekehys
-Tutkimustyypit ja tutkimuskohde
-Tutkimusstrategiat
-Tiedonhaun opetus (kirjasto)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kriteerit/hyväksytty: (ei numeerinen arviointi)
Osaa käyttää työvälineohjelmia näyttökokeessa
Osaa soveltaa työvälineohjelmia tehtävissään
Osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
Osallistuu lähiopetukseen ja verkko-opetukseen aktiivisesti
On tehnyt kirjalliset tehtävät tavoitteiden mukaisesti

Siirry alkuun