Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.01.2016 - 06.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2016 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Katja Hautsalo
- Terhi Pekkinen
- Vastuuhenkilö
- Terhi Pekkinen
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa 1 Vuorovaikutus. Ryhmätentti 28.4., uusinnat 24.5. ja syksyllä 2016 (yksilötenttinä)
Osa 2 Muistisairaan kohtaaminen, ryhmätentti 28.4.,uusinnat 24.5. ja syksyllä 2016 ensimmäinen uusintakoepäivä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Vuorovaikutus hoitotyössä 3 op. Ryhmätentti: numeerinen arviointi 0-5,painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1 op, ryhmätentti: numeerinen arviointi 0-5, painokerroin 1. Kurssin aloituksessa 4.4. läsnäolovelvollisuus.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely, pakollinen osallistuminen opetukseen, tehtävien tekeminen ja palauttaminen sovitusti. -hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen - Lähiopetus - Opetuskeskustelu - Pienryhmätyöskentely - Toiminnalliset menetelmät - Simulaatio
Oppimispäiväkirjan tekeminen, muut tehtävät tabulassa
Pienryhmätyöskentely:
Pienryhmätyöskentely toteutuu yhteistyössä Lihastautiliiton ja Validiatalon kanssa, osittain Göteborgissa. Tarkempi aikataulu ja ohjelma tabulassa. Jokainen osallistuu oman aihealueen suunnittelu- ja toteutusprosessiin.
Oppimateriaalit
Tentittävä materiaali: Vilén, Leppämäki, Ekström (2008): Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos. S. s. 11 – 126, 192 – 206, 237 – 347.
Tunnilla käsitellyt asiat ja aiheet
Ajankohtaiset artikkelit ja muu tunnilla osoitettu materiaali
****
Muistisairaan kohtaaminen:
Tenttikirja: Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M. (toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavissa myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.
1 muistisairaan hyvä hoito
2 muistisairauksien ehkäisy ja riskitekijät
4 muistisairauden yleiset oireet ja käyttäytymisen muutokset
5 muistisairauden vaikutukset ihmissuhteisiin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen
6 muistisairaan kohtaaminen ja ohjaaminen
9 luova toiminta muistisairaan toimintakyvyn tukena
10 muistisairaan hyvä arki
12 muistisairaan itsemääräämisoikeus ja oikeusturva
- Lisäksi työkirja ja tunnilla jaettava materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 40h Itsenäinen opiskelu 60h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1 op
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa. Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kotegoria sisältyy alempaan
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kotegoria sisältyy alempaan
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät