Siirry suoraan sisältöön

Ensiapu (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC55-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 06.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marko Haapaniemi
Marika Mettälä
Vastuuhenkilö
Mervi Juntunen
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Opintojakso
7K00BC55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa antaa ensiapua tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuus tilanteissa eriikäisille ihmisille

Sisältö (Opintojakso)

- hätätilanteen tunnistaminen ja lisäavun hälyttäminen
- tajuttoman ja sairauskohtauksen saaneen henkilön ensiapu
- lapsen ja aikuisen peruselvytys, PPE-D (defibrillaatio)
- tapaturmapotilaan ensiapu

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Viimeisellä oppitunnilla. Uusintatentti mahdollisuus kahdessa seuraavassa uusintatentti kerrassa varsinaisen kokeen jälkeen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan numeerisesti 1- 5. Kurssiarviointi muodostuu tuntiaktiivisuudesta, oppimistehtävien, harjoittelutuntien ja kirjallisen kokeen kokonaisuudesta.
Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää kaikille tunneille osallistumista. Poissaolot korvataan osallistumalla toisien ryhmien vastaaville ensiapu-tunneille. Opiskelija on yhteydessä ensiavun –opettajaansa korvaavien tuntien löytämiseksi. Loppuharjoitukseen voi osallistua vasta, kun kurssi on muilta osin hyväksytysti suoritettu

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot, orhat, kirjalliset tehtävät, elvytysnäyttö

Oppimateriaalit

Korte, H & Myllyrinne, K. Ensiapus. Espoo 2012.
Suositeltavaa oheiskirjallisuutta:
Saari, S. & Kantanen, I. & Kämäräinen, L. & Parviainen, K. & Valoaho, S. & Yli-Pirilä, P. Hädän hetkellä psyykkisen ensiavun opas. Duodecim ja Suomen Punainen Risti 2009.
Castrén, M, & Ekman,S. & Martikainen, M.& Sahi, T. & Söder, J. (toim.) Suuronnettomuusopas. Duodecim 2007.
Castre M & Helveranta,K. & Kinnunen A. & Korte Henna et al. Ensihoidon perusteet. Otavan kirjapaino Oy 2012.
First Aid Manuals From British Red Cross, www.redcross.org.uk

Lisätietoja opiskelijoille

Joustavat vaatteet orha tunneille. Viimeiselle orha tunnille "huonot vaatteet" päälle, maskeerataan ja väri ei välttämättä lähde vaatteista pois pesussa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYLÄTTY - jättänyt tehtäviä tekemättä eikä ole tuottanut täydennyksiä sovitusti, loppuharjoituksissa tai kirjallisissa tehtävissä ilmennyt ratkaisuja, jotka voivat vaarantaa autettavan hengen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

T/ 2 – ollut tunneilla mutta ei ole aktiivisesti osallistunut harjoituksiin tai tehtävien tuottamiseen.
T/ 1 – passiivisesti tunneilla ja toiminta ei ole tukenut ammatillista kasvua ensiavun antajana. Työtehtävät ovat jääneet vajaiksi ja on tarvinnut paljon ohjausta saavuttaakseen hyväksytyt tulokset tehtävien toteuttamisessa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

H/ 4 – aktiivisuus tunnilla, osallistunut keskusteluihin ja tuottanut kirjalliset tehtävät ajallaan ja selkeästi jäsenneltynä.
H/ 3- mukana tunneilla, toiminut ohjatusti, tuottanut tehtävät hyväksytysti mutta palautusaikataulu ei ole pitänyt, tehtäviä on jouduttu täydentämään ohjauksen jälkeen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

K/5 - aktiivisuus tunnilla, on tarjonnut kehittämisideoita ja osoittanut selvästi hallitsevansa erilaisia vaihtoehtoja ensiapua tarvitsevan henkilön auttamisessa. Hän on tuottanut tehtävät ajallaan ja selkeästi jäsenneltynä. Kirjallisissa tehtävissä on ollut pohdintaa ja kehittämisideoita.

Siirry alkuun