Ensiapu (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC55-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 06.03.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marko Haapaniemi
- Marika Mettälä
- Vastuuhenkilö
- Mervi Juntunen
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BC55
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa antaa ensiapua tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuus tilanteissa eriikäisille ihmisille
Sisältö (Opintojakso)
- hätätilanteen tunnistaminen ja lisäavun hälyttäminen
- tajuttoman ja sairauskohtauksen saaneen henkilön ensiapu
- lapsen ja aikuisen peruselvytys, PPE-D (defibrillaatio)
- tapaturmapotilaan ensiapu
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Viimeisellä oppitunnilla. Uusintatentti mahdollisuus kahdessa seuraavassa uusintatentti kerrassa varsinaisen kokeen jälkeen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan numeerisesti 1- 5. Kurssiarviointi muodostuu tuntiaktiivisuudesta, oppimistehtävien, harjoittelutuntien ja kirjallisen kokeen kokonaisuudesta.
Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää kaikille tunneille osallistumista. Poissaolot korvataan osallistumalla toisien ryhmien vastaaville ensiapu-tunneille. Opiskelija on yhteydessä ensiavun –opettajaansa korvaavien tuntien löytämiseksi. Loppuharjoitukseen voi osallistua vasta, kun kurssi on muilta osin hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot, orhat, kirjalliset tehtävät, elvytysnäyttö
Oppimateriaalit
Korte, H & Myllyrinne, K. Ensiapus. Espoo 2012.
Suositeltavaa oheiskirjallisuutta:
Saari, S. & Kantanen, I. & Kämäräinen, L. & Parviainen, K. & Valoaho, S. & Yli-Pirilä, P. Hädän hetkellä psyykkisen ensiavun opas. Duodecim ja Suomen Punainen Risti 2009.
Castrén, M, & Ekman,S. & Martikainen, M.& Sahi, T. & Söder, J. (toim.) Suuronnettomuusopas. Duodecim 2007.
Castre M & Helveranta,K. & Kinnunen A. & Korte Henna et al. Ensihoidon perusteet. Otavan kirjapaino Oy 2012.
First Aid Manuals From British Red Cross, www.redcross.org.uk
Lisätietoja opiskelijoille
Joustavat vaatteet orha tunneille. Viimeiselle orha tunnille "huonot vaatteet" päälle, maskeerataan ja väri ei välttämättä lähde vaatteista pois pesussa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYLÄTTY - jättänyt tehtäviä tekemättä eikä ole tuottanut täydennyksiä sovitusti, loppuharjoituksissa tai kirjallisissa tehtävissä ilmennyt ratkaisuja, jotka voivat vaarantaa autettavan hengen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
T/ 2 – ollut tunneilla mutta ei ole aktiivisesti osallistunut harjoituksiin tai tehtävien tuottamiseen.
T/ 1 – passiivisesti tunneilla ja toiminta ei ole tukenut ammatillista kasvua ensiavun antajana. Työtehtävät ovat jääneet vajaiksi ja on tarvinnut paljon ohjausta saavuttaakseen hyväksytyt tulokset tehtävien toteuttamisessa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
H/ 4 – aktiivisuus tunnilla, osallistunut keskusteluihin ja tuottanut kirjalliset tehtävät ajallaan ja selkeästi jäsenneltynä.
H/ 3- mukana tunneilla, toiminut ohjatusti, tuottanut tehtävät hyväksytysti mutta palautusaikataulu ei ole pitänyt, tehtäviä on jouduttu täydentämään ohjauksen jälkeen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
K/5 - aktiivisuus tunnilla, on tarjonnut kehittämisideoita ja osoittanut selvästi hallitsevansa erilaisia vaihtoehtoja ensiapua tarvitsevan henkilön auttamisessa. Hän on tuottanut tehtävät ajallaan ja selkeästi jäsenneltynä. Kirjallisissa tehtävissä on ollut pohdintaa ja kehittämisideoita.