Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 09.02.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 06.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Katja Hautsalo
Ida Nikkola
Anne Mäenpää
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Opintojakso
7K00BC54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa1 Vuorovaikutus 1.4.16
Uusinnat tenttiakvaariossa vkolla 18 ja 21
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen 23.2.16
Uusinnat tenttiakvaariossa viikolla 13 ja 16.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-Ryhmätenttitentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-yksilötentti. numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Oppimismuistio
- Draaman opetusmenetelmien käyttö
- Seminaarityöskentely

Oppimateriaalit

-ajankohtaiset artikkelit
-Tenttikirjallisuus:
Ammatillinen vuorovaikutus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen(sosiaali- ja terveysalalla) 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
Muistisairaan ihmisen kohtaaminen:
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M.(toim.)Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavana myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.Luennoilla jaettava materiaali.
Lisämateriaali
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40h
Itsenäinen opiskelu 60h

Lisätietoja opiskelijoille

Vuorovaikutus osan hyväksyttyyn suoritukseen sisältyy oppimismuistion tekeminen, seminaarityöskentelyyn osallistuminen sekä tentti.
Pienryhmiin osallistuminen pakollista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

T
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

H
Ylempi kotegoria sisältyy alempaan
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

K
Ylempi kotegoria sisältyy alempaan
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Siirry alkuun