Ikääntyvien terveyden edistäminen (15op)
Toteutuksen tunnus: 7T00CI40-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2016 - 16.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveyden edistäminen YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 23 - 24
- Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Varpu Lipponen
- Merja Repo
- Anne-Marja Hammar
- Hoitotyö Luennoitsija
- Lea Saarni
- Pienryhmät
- Tiimi (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Tiimi
- Opintojakso
- 7T00CI40
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
•Ymmärtää hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn merkityksen ikääntyvän ihmisen elämässä
•Osaa soveltaa terveyden edistämisen etiikkaa, monitieteistä tietoperustaa sekä keskeisiä lähestymistapoja ja työmenetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan
•Osaa arvioida ja tehdä päätöksiä ikääntyvien terveyden edistämiseksi
•Osaa hyödyntää monitieteistä lähestymistapaa ja kulttuurin merkitystä ikäihmisten arjessa
•Osaa hyödyntää teknologisia ratkaisuja omalla asiantuntijuusalueellaan
Sisältö (Opintojakso)
* Hyvinvointi, terveys ja toimintakykyisyys
• Terveyden edistämisen etiikka
• Terveyden edistämisen monitieteinen tietoperusta
• Terveyden edistämisen keskeiset lähestymistavat ja työmenetelmät
• Pitkäaikaissairaudet
• Monitieteinen lähestymistapa ja kulttuurin merkitys ikäihmisten arjessa
• Palliatiivinen ja saattohoito
• Hyvinvointi- ja geronteknologia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja simulaatiopajatyöskentelyyn
Tiimissä tehtävä kirjallinen raportti arvioidaan asteikolla 0-5
Opintojaksopalaute kerätään palautekeskustelun avulla
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot ja opetuskeskustelu
Simulaatio-opetus, toiminnalliset menetelmät
Kirjallinen tehtävä tiimissä
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset kansalliset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit ja julkaisut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: asiantuntijaluennot
Asiantuntijahaastattelut
Itsenäinen- ja tiimityöskentely
Työskentely verkossa
Sisällön jaksotus
Opettajien lähitunnit
Itsenäinen työskentely ja työskentely tiimeissä
Työskentely verkossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelut työelämässä
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
varpu.lipponen@tamk.fi
anne-marja.hammar@tamk.fi
lea.saarni@tamk.fi
merja.repo@tamk.fi
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osallistuminen lähiopetukseen ja tiimityöskentelyyn ei ole aktiivista.
Opiskelija ei osallistu tiimissä tehtävän kirjallisen raportin laatimiseen.
Opiskelija ei ole antanut opintojaksopalautetta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- käyttää terveyden edistämisen tietoa laaja-alaisesti
- käyttää systemaattisesti terveyden edistämisen käsitteitä, lähestymistapoja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskeli
- käyttää terveyden edistämisen tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen
- käyttää perustellusti terveyden edistämisen käsitteitä, lähestymistapoja ja työnmenetelmiä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- luo johdonmukiasen terveyden edistämisen tietoperustan kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen
- käyttää kriittisesti analysoiden terveyden edistämisen käsitteitä, lähestymistapoja ja työnmenetelmiä