Hoitotyö lapsen ja nuoren pitkäaikaissairauksissa (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK56-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2016 - 27.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 52
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla Markkanen
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Hannu Järvinen
- Hanna Viitala
- Anne Mäenpää
- Vastuuhenkilö
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- ryhmä 4
- Opintojakso
- 7K00BK56
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- syventää ammatillista osaamistaan pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairastuneen lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
- osaa hyödyntää hoitotiedettä ja muita tieteenaloja hoitotyön ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
Sisältö (Opintojakso)
- terveen lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen ja perheen tukeminen, ohjaus, kommunikointimenetelmät ja leikki hoitotyössä
- pitkäaikaisesti sairaan lapsen hoitotyö
- neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- lapsen ja nuoren kuntoutus
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Osa 1 tenttipäivä 16.1.2017
- Osa 2 tenttipäivä 23.2.2017
- Osa 3 tehtävän palautus erikseen sovittavana ajankohtana
- Osa 4 pienryhmätyöskentely lukujärjestyksen mukaisesti
- Osa 5 tenttipäivä 21.2.2017
- Osa 6 tenttipäivä 21.2.2017
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö
Arviointimenetelmät
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 numero, painokerroin 2
- osa 3 kirjallinen teht. numero, painokerroin 1
- osa 4 pienryhmätyöskentely, vertaisarvioinnit, hyväksytty, hylätty
- osa 5 lääkelaskut hyväksytty, hylätty
- osa 6 nesteohjelma hyväksytty, hylätty
Seuraavalle lukukaudelle voi siirtyä, kun alkukoe, lääkelaskut ja nesteohjelma suoritettuna. Tenttien uusinnat erikseen ilmoitettuina ajankohtina.
Lastentaudit ja muut erityistieteet
-Läsnäolo tunneilla edellytys hyväksytylle suoritukselle
-arviointi: Hyväksytty/hylätty
-Tunneilla käyty materiaali kuuluu hoitotyön kokonaisuuden osa2 kokeeseen
Ohjattu itsenäinen työskentely
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet:
Tutoriaaleihin pakollinen aktiivinen osallistuminen. Poissaolo korvataan esseellä, joka palautetaan tutorille kirjallisena viimeistään seuraavan tutorin alkuun mennessä.
Opiskelija liittää Tabulaan hankkimansa materiaalin ja alustuksen käsiteltävästä asiasta.
Opiskelija arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan tutoristuntojen aikana (verbaalinen arviointi). Opiskelija antaa palautetta tutorryhmän jäsenille toimiessaan arvioitsijan roolissa (vertaisarviointi).
Toiminnalliset tutorkerrat korvataan osallistumalla toisen tutor-ryhmän opetukseen. Opintojakson kirjallinen itsearviointi palautetaan opintojakson viimeisen tapaamisen jälkeen, jossa opiskelija arvioi kokonaisvaltaisesti omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä.
Arviointi: hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, opetussimulaatiot, opintokäynti, seminaari, toiminnalliset menetelmät
Oppimateriaalit
Tarkentuu opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 108 h, joista luentoja 44 h ja pienryhmätyöskentelyä 12 h.
Itsenäinen työskentely 52 h.
Sisällön jaksotus
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö ja pienryhmätyöskentely
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.
- osa 3 kirjallinen teht.
- osa 4 pienryhmätyöskentely
- osa 5 lääkelaskut
- osa 6 nesteohjelma
Lastentaudit ja muut erityistieteet
- osa 7
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutus tarkentuu orientaatiotunnilla 9.1.2017, läsnäolo pakollinen.
Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Opintojakso muodostuu:
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuorten hoitotyö 2 op
Lastentaudit 1 op
Pienryhmätyöskentely 1 op
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon