Skip to main content

Nursing of Children's and Adolescents' Long-Term Illnesses (4 cr)

Code: 7K00BK56-3001

General information


Enrolment period
02.12.2015 - 10.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2016 - 27.05.2016
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 52
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Ulla Markkanen
Stiina Storvik-Sydänmaa
Hannu Järvinen
Hanna Viitala
Anne Mäenpää
Person in charge
Stiina Storvik-Sydänmaa
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
Course
7K00BK56

Objectives (course unit)

The student
-deepens her/his professional competence in nursing of children with neurological and long-term conditions and their families;
-is able to guide and support children of different ages and their families during all stages of the nursing process;
-is able to utilise nursing science and other disciplines to develop nursing and the work community.

Content (course unit)

-growth and development of healthy children
-support and guidance of children and families, communication and play in nursing of children with long-term conditions
-nursing of children with neurological conditions
-medication and fluid therapy of children and adolescents
-child and adolescent rehabilitation
-multidisciplinary work in paediatric nursing

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies

Exam schedules

- Osa 1 tenttipäivä 16.1.2017
- Osa 2 tenttipäivä 23.2.2017
- Osa 3 tehtävän palautus erikseen sovittavana ajankohtana
- Osa 4 pienryhmätyöskentely lukujärjestyksen mukaisesti
- Osa 5 tenttipäivä 21.2.2017
- Osa 6 tenttipäivä 21.2.2017

Evaluation methods and criteria

Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö
Arviointimenetelmät
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 numero, painokerroin 2
- osa 3 kirjallinen teht. numero, painokerroin 1
- osa 4 pienryhmätyöskentely, vertaisarvioinnit, hyväksytty, hylätty
- osa 5 lääkelaskut hyväksytty, hylätty
- osa 6 nesteohjelma hyväksytty, hylätty
Seuraavalle lukukaudelle voi siirtyä, kun alkukoe, lääkelaskut ja nesteohjelma suoritettuna. Tenttien uusinnat erikseen ilmoitettuina ajankohtina.
Lastentaudit ja muut erityistieteet
-Läsnäolo tunneilla edellytys hyväksytylle suoritukselle
-arviointi: Hyväksytty/hylätty
-Tunneilla käyty materiaali kuuluu hoitotyön kokonaisuuden osa2 kokeeseen
Ohjattu itsenäinen työskentely
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet:
Tutoriaaleihin pakollinen aktiivinen osallistuminen. Poissaolo korvataan esseellä, joka palautetaan tutorille kirjallisena viimeistään seuraavan tutorin alkuun mennessä.
Opiskelija liittää Tabulaan hankkimansa materiaalin ja alustuksen käsiteltävästä asiasta.
Opiskelija arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan tutoristuntojen aikana (verbaalinen arviointi). Opiskelija antaa palautetta tutorryhmän jäsenille toimiessaan arvioitsijan roolissa (vertaisarviointi).
Toiminnalliset tutorkerrat korvataan osallistumalla toisen tutor-ryhmän opetukseen. Opintojakson kirjallinen itsearviointi palautetaan opintojakson viimeisen tapaamisen jälkeen, jossa opiskelija arvioi kokonaisvaltaisesti omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä.
Arviointi: hyväksytty/hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, opetussimulaatiot, opintokäynti, seminaari, toiminnalliset menetelmät

Learning materials

Tarkentuu opintojakson aikana.

Student workload

Kokonaistuntimäärä 108 h, joista luentoja 44 h ja pienryhmätyöskentelyä 12 h.
Itsenäinen työskentely 52 h.

Content scheduling

Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö ja pienryhmätyöskentely
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.
- osa 3 kirjallinen teht.
- osa 4 pienryhmätyöskentely
- osa 5 lääkelaskut
- osa 6 nesteohjelma
Lastentaudit ja muut erityistieteet
- osa 7

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Opintojakson toteutus tarkentuu orientaatiotunnilla 9.1.2017, läsnäolo pakollinen.
Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Opintojakso muodostuu:
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuorten hoitotyö 2 op
Lastentaudit 1 op
Pienryhmätyöskentely 1 op

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Go back to top of page