Siirry suoraan sisältöön

Orientoiva harjoittelu, leikkauspotilaan hoitotyö (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CN17-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 07.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2016 - 03.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Soile Iivonen
Kristiina Vähämaa
Vastuuhenkilö
Kristiina Vähämaa
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
Opintojakso
7K00CN17

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- Osaa varata potilaan hoidossa tarvittavat välineet ja laitteet sekä osaa tarkistaa niiden toiminnan ja käyttöturvallisuuden
- Osaa ottaa vastaan potilaan leikkausosastolle
- Osaa laittaa potilaan leikkausasentoon
- Osaa potilaan ihon ja limakalvojen desinfioinnissa käytettävät menetelmät
- Osaa toimia sekä instrumentoivana että valvovana sairaanhoitajana leikkauksen aloituksessa, itse toimenpiteen aikana ja sen lopetuksessa
- Osaa toimia leikkauksen aikana assistenttina
- Osaa huolehtia potilaasta otettavista erilaisita näytteistä
- Osaa toteuttaa aseptisen toiminnan periaatteita potilaan intraoperatiivisessa hoitovaiheessa
- Osaa käyttää erilaisia sterilointi- ja desinfektiomenetelmiä
- Osaa ylläpitää hoidon jatkuvuutta sekä suullisesti että manuaalisia ja sähköisiä dokumentteja apuna käyttäen
- Osaa työskennellä osan leikkaustiimiä oman vastuunsa tunnistaen
- Osaa työskennellä potilaan terveyttä edistäen
- Osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä ohjatun harjoittelun aikana ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö (Opintojakso)

Orientoiva harjoittelu

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen orientoivaan harjoitteluun osallistuminen edellyttää vastaavaan teoriaan osallistumista samanaikaisesti tai aiemmin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Taitokoepäivä 3.5.2016.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientoiva harjoittelu eli laboraatio-opetus edellyttää pakollista läsnäoloa, koska opintojakso arvioidaan suorituksena (=S-merkintä opintorekisteriin).
Orientoiva harjoittelu on suoritettava ennen harjoittelua.
Opintojaksoon liittyy leikkaushoitotyön taitokoe 3.5.2016.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijan aktiivinen toiminta laboraatio-opetuksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aktiivinen osallistuminen orientoivaan harjoitteluun ja siihen perehtymiseen yhteensä 54 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sijoittuu ennen harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Orientoivaa harjoittelua ei voi suorittaa vaihtoehtoisella tavalla.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija perehtyy teoreettisessa opinnoissa käsiteltyihin potilastapauksiin, joiden leikkausten välittömiä leikkausvalmisteluja harjoitellaan.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty suoritus:
Leikkaushoidon suunnittelu vaarantaa potilasturvallisuuden.
Leikkaushoidon suunnittelu ja toteutus ei mahdollista kirurgiaa.
Leikkaushoidon suunnittelu ja toteutus eivät perustu aseptisen toiminnan periaatteiden
soveltamiseen.
Leikkaushoidon toteutuksessa ei sovelleta instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan työn teoreettisia perusteita vastuun ja toiminnan näkökulmasta.

Hyväksytty suoritus:
Leikkaushoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja hoidon arvioinnissa käytetään apuna leikkaushoitotyön teoreettisia perusteita.
Toiminnassa näkyy instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan yhteistyö toiminnassa ja hoidon suunnittelussa.
Opiskelija käyttää taitokokeen suorituksen arvioinnissa hyväkseen perioperatiivisen hoitotyön teoreettisia perusteita.

Siirry alkuun