Sosionomin osaaminen vammaistyössä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-18-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 30.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2015 - 25.10.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Opintojakso
- 7S-18
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- tarkastella vammaisuutta yksilökeskeisen, sosiaalisen ja oikeusnäkökulma mallin kautta
- osaa kohdata eri ikäisiä vammaisia henkilöitä erilaisissa asiakastilanteissa
- edistää inklusiivisuutta ja esteettömyyttä
- etsiä ajantasaista tietoa vammaistyön erilaisiin kysymyksiin kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä
- osaa selostaa sosiaalisen kuntoutuksen orientaatioperustan suhteessa vammaisuuteen
Sisältö (Opintojakso)
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Ajankohtainen vammaistyöhön liittyvä lainsäädäntö
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Inkluusio ja esteettömyys
- Asiantuntijatieto kirjallisuudessa ja alan järjestöissä
- Kansainväliset näkökulmat
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opiskelijat tuottavat raportin opintojakson kokonaisuudesta. KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (luennot ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot, opetusmonisteet, kirjallisuus
- Toiminnallinen aktiviteetti, tutustumiskäynti
- Miniselvitys
- Raportti
Oppimateriaalit
Vammaistyöhön liittyvä kirjallisuus ja muut julkaisut sekä oppaat, verkkomateriaalit, luentomateriaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (lähiopetus ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta
Sisällön jaksotus
Syksyn 2015 toteutus 2.9.-21.10.2015
Ke 2.9. ap Koko ryhmä yhdessä (Takkunen ja Korpikoski)
Ke 9.9. ip R1 Korpikoski(palvelujärjestelmänäkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
Ke 16.9. ip R1 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
To 24.9. ip TOIMINTAILTAPÄIVÄ/OPINTOKÄYNTI
Pe 25.9. TOIMINTAPÄIVÄ/ OPINTOKÄYNTI
Ma 28.9. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ti 6.10. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ke 21.10. ap Koko ryhmä yhdessä (Korpikoski ja Takkunen)Miniselvitysten yhteenvedot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusmahdollisuudet:
1. Kontaktiopetukseen aktiivinen osallistuminen (läsnäolo 80%)Kontaktiopetus reflektoidaan oppituntien aikana, jos muuta ei ole sovittu.
2. Itsenäinen opiskelu. Samat tehtävät kuin edellä+ reflektiopäiväkirja itsenäisestä työskentelystä. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
3. Vaihto-opiskelijoiden kanssa tehtävä englanninkielinen opintopiiri. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
KAIKKI ILMOITTAUTUVAT WINHASSA SAMALLA KOODILLA.
KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Muun muassa: Kehitysvammaisten tukiliiton Malike toiminta,Tampereen kaupunkilähetys, päivätoimintakeskuksia.
Kansainvälisyys
Kansainvälinen materiaali opetuksessa ja opiskelijan oman kiinnostuneisuuden mukaan.
Lisätiedot
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää vammaistyön käsitteitä ja ilmiöitä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaaminen on jäsentynyttä, arvioivaa ja soveltavaa (esim. tapahtuma päivä ja reflektio).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan ote on em. mainittujen kriteerien lisäksi luova ja kehittävä (laaja-alainen ilmiöiden ymmärrys).