Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen vammaistyössä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-18-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 30.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2015 - 25.10.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla-Maija Takkunen
Hanna-Kaisa Korpikoski
Opintojakso
7S-18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- tarkastella vammaisuutta yksilökeskeisen, sosiaalisen ja oikeusnäkökulma mallin kautta
- osaa kohdata eri ikäisiä vammaisia henkilöitä erilaisissa asiakastilanteissa
- edistää inklusiivisuutta ja esteettömyyttä
- etsiä ajantasaista tietoa vammaistyön erilaisiin kysymyksiin kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä
- osaa selostaa sosiaalisen kuntoutuksen orientaatioperustan suhteessa vammaisuuteen

Sisältö (Opintojakso)

- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Ajankohtainen vammaistyöhön liittyvä lainsäädäntö
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Inkluusio ja esteettömyys
- Asiantuntijatieto kirjallisuudessa ja alan järjestöissä
- Kansainväliset näkökulmat

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opiskelijat tuottavat raportin opintojakson kokonaisuudesta. KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (luennot ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot, opetusmonisteet, kirjallisuus
- Toiminnallinen aktiviteetti, tutustumiskäynti
- Miniselvitys
- Raportti

Oppimateriaalit

Vammaistyöhön liittyvä kirjallisuus ja muut julkaisut sekä oppaat, verkkomateriaalit, luentomateriaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (lähiopetus ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta

Sisällön jaksotus

Syksyn 2015 toteutus 2.9.-21.10.2015
Ke 2.9. ap Koko ryhmä yhdessä (Takkunen ja Korpikoski)
Ke 9.9. ip R1 Korpikoski(palvelujärjestelmänäkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
Ke 16.9. ip R1 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
To 24.9. ip TOIMINTAILTAPÄIVÄ/OPINTOKÄYNTI
Pe 25.9. TOIMINTAPÄIVÄ/ OPINTOKÄYNTI
Ma 28.9. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ti 6.10. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ke 21.10. ap Koko ryhmä yhdessä (Korpikoski ja Takkunen)Miniselvitysten yhteenvedot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusmahdollisuudet:
1. Kontaktiopetukseen aktiivinen osallistuminen (läsnäolo 80%)Kontaktiopetus reflektoidaan oppituntien aikana, jos muuta ei ole sovittu.
2. Itsenäinen opiskelu. Samat tehtävät kuin edellä+ reflektiopäiväkirja itsenäisestä työskentelystä. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
3. Vaihto-opiskelijoiden kanssa tehtävä englanninkielinen opintopiiri. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
KAIKKI ILMOITTAUTUVAT WINHASSA SAMALLA KOODILLA.
KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Muun muassa: Kehitysvammaisten tukiliiton Malike toiminta,Tampereen kaupunkilähetys, päivätoimintakeskuksia.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen materiaali opetuksessa ja opiskelijan oman kiinnostuneisuuden mukaan.

Lisätiedot

Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa ja nimeää vammaistyön käsitteitä ja ilmiöitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaaminen on jäsentynyttä, arvioivaa ja soveltavaa (esim. tapahtuma päivä ja reflektio).

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan ote on em. mainittujen kriteerien lisäksi luova ja kehittävä (laaja-alainen ilmiöiden ymmärrys).

Siirry alkuun