Skip to main content

Disability Studies (3 cr)

Code: 7S-18-3010

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 30.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2015 - 25.10.2015
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ulla-Maija Takkunen
Hanna-Kaisa Korpikoski
Course
7S-18

Objectives (course unit)

Students
- are able to perceive disabilities from the perspective of medical model, social model, and human right model
- are able to work with disabled people of different ages in different client situations
- are able to promote inclusion and accessibility
- can search for current information on disability studies using Finnish and international sources
- can describe the principles of social rehabilitation and disability studies

Content (course unit)

Different models of disability
- Encountering disabilities
- Inclusion and accessibility
- Expert knowledge in literature and in the organisations of the field
- International perspectives

Exam schedules

Opiskelijat tuottavat raportin opintojakson kokonaisuudesta. KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.

Assessment methods and criteria

1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (luennot ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- Luennot, opetusmonisteet, kirjallisuus
- Toiminnallinen aktiviteetti, tutustumiskäynti
- Miniselvitys
- Raportti

Learning materials

Vammaistyöhön liittyvä kirjallisuus ja muut julkaisut sekä oppaat, verkkomateriaalit, luentomateriaalit.

Student workload

1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (lähiopetus ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta

Content scheduling

Syksyn 2015 toteutus 2.9.-21.10.2015
Ke 2.9. ap Koko ryhmä yhdessä (Takkunen ja Korpikoski)
Ke 9.9. ip R1 Korpikoski(palvelujärjestelmänäkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
Ke 16.9. ip R1 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
To 24.9. ip TOIMINTAILTAPÄIVÄ/OPINTOKÄYNTI
Pe 25.9. TOIMINTAPÄIVÄ/ OPINTOKÄYNTI
Ma 28.9. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ti 6.10. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ke 21.10. ap Koko ryhmä yhdessä (Korpikoski ja Takkunen)Miniselvitysten yhteenvedot.

Completion alternatives

Toteutusmahdollisuudet:
1. Kontaktiopetukseen aktiivinen osallistuminen (läsnäolo 80%)Kontaktiopetus reflektoidaan oppituntien aikana, jos muuta ei ole sovittu.
2. Itsenäinen opiskelu. Samat tehtävät kuin edellä+ reflektiopäiväkirja itsenäisestä työskentelystä. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
3. Vaihto-opiskelijoiden kanssa tehtävä englanninkielinen opintopiiri. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
KAIKKI ILMOITTAUTUVAT WINHASSA SAMALLA KOODILLA.
KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.

Practical training and working life cooperation

Muun muassa: Kehitysvammaisten tukiliiton Malike toiminta,Tampereen kaupunkilähetys, päivätoimintakeskuksia.

International connections

Kansainvälinen materiaali opetuksessa ja opiskelijan oman kiinnostuneisuuden mukaan.

Further information

Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa ja nimeää vammaistyön käsitteitä ja ilmiöitä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaaminen on jäsentynyttä, arvioivaa ja soveltavaa (esim. tapahtuma päivä ja reflektio).

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan ote on em. mainittujen kriteerien lisäksi luova ja kehittävä (laaja-alainen ilmiöiden ymmärrys).

Go back to top of page