Disability Studies (3 cr)
Code: 7S-18-3010
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 30.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2015 - 25.10.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ulla-Maija Takkunen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Course
- 7S-18
Objectives (course unit)
Students
- are able to perceive disabilities from the perspective of medical model, social model, and human right model
- are able to work with disabled people of different ages in different client situations
- are able to promote inclusion and accessibility
- can search for current information on disability studies using Finnish and international sources
- can describe the principles of social rehabilitation and disability studies
Content (course unit)
Different models of disability
- Encountering disabilities
- Inclusion and accessibility
- Expert knowledge in literature and in the organisations of the field
- International perspectives
Exam schedules
Opiskelijat tuottavat raportin opintojakson kokonaisuudesta. KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.
Assessment methods and criteria
1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (luennot ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Luennot, opetusmonisteet, kirjallisuus
- Toiminnallinen aktiviteetti, tutustumiskäynti
- Miniselvitys
- Raportti
Learning materials
Vammaistyöhön liittyvä kirjallisuus ja muut julkaisut sekä oppaat, verkkomateriaalit, luentomateriaalit.
Student workload
1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (lähiopetus ja kirjallisuus)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta
Content scheduling
Syksyn 2015 toteutus 2.9.-21.10.2015
Ke 2.9. ap Koko ryhmä yhdessä (Takkunen ja Korpikoski)
Ke 9.9. ip R1 Korpikoski(palvelujärjestelmänäkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
Ke 16.9. ip R1 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma) R2 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus)
To 24.9. ip TOIMINTAILTAPÄIVÄ/OPINTOKÄYNTI
Pe 25.9. TOIMINTAPÄIVÄ/ OPINTOKÄYNTI
Ma 28.9. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ti 6.10. ip R1 Takkunen (sosiaalinen kuntoutus) R2 Korpikoski (palvelujärjestelmä näkökulma)
Ke 21.10. ap Koko ryhmä yhdessä (Korpikoski ja Takkunen)Miniselvitysten yhteenvedot.
Completion alternatives
Toteutusmahdollisuudet:
1. Kontaktiopetukseen aktiivinen osallistuminen (läsnäolo 80%)Kontaktiopetus reflektoidaan oppituntien aikana, jos muuta ei ole sovittu.
2. Itsenäinen opiskelu. Samat tehtävät kuin edellä+ reflektiopäiväkirja itsenäisestä työskentelystä. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
3. Vaihto-opiskelijoiden kanssa tehtävä englanninkielinen opintopiiri. Kts. ohjeet opintojakson tabulasivuilta 2.9. alkaen.
KAIKKI ILMOITTAUTUVAT WINHASSA SAMALLA KOODILLA.
KURSSI PÄÄTTYY 31.10., JOLLOIN KAIKKI SUORITUKSET PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ.
Practical training and working life cooperation
Muun muassa: Kehitysvammaisten tukiliiton Malike toiminta,Tampereen kaupunkilähetys, päivätoimintakeskuksia.
International connections
Kansainvälinen materiaali opetuksessa ja opiskelijan oman kiinnostuneisuuden mukaan.
Further information
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää vammaistyön käsitteitä ja ilmiöitä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osaaminen on jäsentynyttä, arvioivaa ja soveltavaa (esim. tapahtuma päivä ja reflektio).
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan ote on em. mainittujen kriteerien lisäksi luova ja kehittävä (laaja-alainen ilmiöiden ymmärrys).