Physiotherapy for the Elderly, Theory (5 cr)
Code: 7F00BA34-3001
General information
- Enrolment period
- 15.05.2015 - 10.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 29.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Physiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Tarja Tittonen
- Anne-Marja Hammar
- Heidi Valtatie
- Hannu Järvinen
- Jarmo Perttunen
- Jaana Sahlsten
- Hannele Anttila
- Lea Saarni
- Toni Leander
- Pirjo Lehto
- FYSIO Luennoitsija
- Marja Tuorila-Rinne
- Raija Jaakkola
- Liisa Mannisenmäki
- Person in charge
- Hannu Järvinen
- Small groups
- Tutorryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Tutorryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Tutorryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Tutorryhmä 1
- Tutorryhmä 2
- Tutorryhmä 3
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Course
- 7F00BA34
Objectives (course unit)
Students
- know the physiological changes and the changes in balance, walking and motor learning which they affect
- have an understanding of the services directed for the elderly as part of the social service system
- know the possibilities offered by well-being technology and aids to support independent and functional daily living of the elderly
- know how exercises, medication, intoxicants and nutrition affect in the functional ability of an aging person
- know ICF model in physiotherapy for the elderly
- know the most common illnesses and their affects to the functionality of the elderly
- know the right medication for the most common illnesses
Content (course unit)
- physiological changes and the changes in balance, walking and motor learning
- elderly people’s functional ability
- typical diseases of the elderly
- preventing and assessing falls
- wellbeing technology
- aid devices and selecting them
- elderly people with memory disorders
- social services and social service systems for the elderly
Exam schedules
Pe 20.1.2017 jakson loppukoe (klo 8.30-10.00)
Uusintatenttipäivät: 17.2.2016, 16.3.2016
Assessment methods and criteria
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Jakson loppukoe numeerinen arviointi 0-5
Tutoristuntojen numeerinen arviointi 0-5
Tutoristuntojen loppuseminaari hyväksytty/hylätty
Seniorikumppani tehtävä hyväksytty/hylätty
Ikääntyneiden liikunta -virtuaaliopinnot hyväksytty/hylätty
Lääkeaineopin kotitentti hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
harjoitukset
raportti/työselostus
tentti
seminaari
ongelmalähtöinen opiskelu
Jakson materiaali löytyy Tabulasta (http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6675)
Learning materials
HartikainenS, Lönnroos E. 2008. Geriatria. Arvioinnista kuntoutukseen. Edita.
Heikkinen,E., Marin,M. 2003. Vanhuuden voimavarat. Helsinki.Tammi..
Heikkinen, E .,Rantanen, T. ( toim. ) 2013. Gerontologia. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu.
Heimonen, S. & Voutilainen, P. 1998. Kuntouttava työote dementoituvien hoitotyössä. Helsinki: Kirjayhtymä Oy.
Jones, J., Rose, D. 2005. Physical Activity Instruction of Older Adults. Human Kinetics.
Kauffman,T., Barr, J.,Moran,M. 2007. Geriatric Rehabilitation Manual. Churchill Livingstone Elsevier.China. KAPPALEET: 15, 31, 32, 33, 35, 49, 60, 82, 83.
Kallanranta, T. ym toim. 2008 Kuntoutus. Kustannus Oy Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Leinonen, R. , Havas, E. ( toim. ) 2008. Fyysinen aktiivisuus iäkkäiden henkilöiden hyvinvoinnin edistäjänä. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 212. Jyväskylä.
Mäki, O. 2000. Teknologia dementiahoidossa. Oppaita 37. STAKES.
Pajala Satu. 2012. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Raitanen,T., Hänninen, T. Pajunen, H., Suutama, T. (toim.) 2004. Geropsykologia. Vanhenemisen ja vanhuuden psykologia. Porvoo:WSOY.
Ranta,S. 2004. Vanhenemismuutosten eteneminen. Jyväskylä. Väitöskirja.
Ruskovaara Anna (toim.) 2009. Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton julkaisuja.
Sakari-Rantala,R.2003. Iäkkäiden ihmisten liikunta- ja kuntosaliharjoittelu. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 142.LIKES. Jyväskylä.
Salminen, A-L. Toim. 2010. Apuvälinekirja. 2.uudistettu painos.
Sihvonen,S.2004. Postural balance and aging. Jyväskylän yliopisto.Väitöskirja.
Spirudoso, W.ym. 2005. Physical dimensions of aging. Human Kinetics. United Kingdom.
STAKES:ICF Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä. http//:www.stakes.fi/
Suominen,M. 2008. Ikääntyneen ravitsemus ja erityisruokavaliot. Opas ikääntyneitä hoitavalle henkilökunnalle. 7.uud painos. Ravitsemusterapeuttien yhdistys.
Tilvis, R. 2010. Geriatria. Helsinki. Kustannus Oy Duodecim.
TOIMIA –tietokanta. www.toimia.fi
Alla lueteltujen lehtien artikkeleissa 2012-2015 vuosina ikääntyneitä käsittelevät artikkelit: Fysioterapia –lehti, Liikunta ja Tiede –lehti, Suomen Lääkärilehti, Duodecim, Gerontologia, Gerontology – Rehabilitation, jne
www.thl.fi
www.valtiokonttori.fi (sotaveteraanit)
www.ikainstituutti.fi
www.stakes.fi
www.kunnat.net
www.stm.fi
www.senioriliike.fi
www.ukk-instituutti.fi
Content scheduling
Tutoristunnoissa, seminaareissa ja käytännön harjoittelutunneilla (7F00BA35-3001) on 100% läsnäolovelvollisuus. Jos on poissa, opiskelija referoi yhden aihealueeseen liittyvän tutkimuksen ja toimittaa referaatin (tutor)opettajalle ja ryhmälleen.
Lisäksi 100% läsnäolovelvollisuus on Jaakko Valvanteen luennot.
Seniorikumppani -tehtävän palautus Tabulaan.
Ikääntyneiden liikunta -virtuaaliopintojen tehtävät pe 18.3.2016 klo 24 mennessä palautettu Tabulaan (http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6676).
Practical training and working life cooperation
Matleena Vepsäläinen, lantionpohjan toimintahäiriöt
Jaakko Valvanne, onnistunut vanheneminen
Tiina Kaistila, opintokäynti - testaus/tutkimus (PSHP kliininen fys.)
Maria Maljanen, Pirkanmaan hoitokoti
Lea Saarni, teknologian hyödyntäminen
Viola Koti, seminaari
Further information
Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi: Osallistuminen aikuisten fysioterapia -opintokokonaisuuksille.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1.2.2016-26.2.2016 ja 7.3.2016-11.3.2016. Vk 9 itsenäisen työskentelyn viikko.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Perustiedoissa on runsaasti puutteita, irrallisuutta ja/tai runsaasti virheellisyyksiä. Tiedon käyttö on yksipuolista ja kritiikitöntä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson pääkohdat fysioterapiaan liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija osallistuu ryhmän/tutorryhmän tavoitteelliseen toimintaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija jäsentää opintojaksossa esiin tulevia fysioterapiaan liittyviä ilmiöitä ja käsitteitä ja niiden välisiä suhteita ja soveltaa tietoa eri tilanteisiin. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja toiset ryhmäläiset/tutorryhmäläiset huomioiden ja osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ryhmän toimintaa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osoittaa opintojaksoon liittyvien ilmiöiden monipuolista ja perusteltua hallintaa ja osaa yhdistää tietoa joustavasti ammatillisiin yhteyksiin. Opiskelija pystyy perustelemaan oman ammatillisen näkökulmansa.