Soitinoppi ja sovitus (4op)
Toteutuksen tunnus: 2X00BT41-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.07.2014 - 16.12.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2016 - 11.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 14
- Koulutus
- Musiikin koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee eri soitinten ja lauluäänen ominaisuuksia ja tuntee niille kirjoittamisen käytäntöjä. Opiskelija tuntee sovittamisen periaatteita ja käytäntöjä ja osaa soveltaa niitä musiikkia kirjoittaessaan.
Opiskelijalla on oppimisen taitoja ja innovaatio-osaamista.
Sisältö (Opintojakso)
- yleisesti käytössä olevien soitinten ominaisuudet ja niille kirjoittamisen käytännöt
- sovitusharjoituksia yhtyeille ja kuorolle
- kirjallisuutta opettajan harkinnan mukaan
- opintojakson toteutuksilla voi olla opintopolkukohtaisia painotuksia
Opintojakso kartuttaa oppimisen taitoja ja innovaatio-osaamista (luova ongelmanratkaisu ja toteutuskelpoiset ratkaisut, olemassaolevan tiedon hankkiminen ja soveltaminen, oman osaamisen laajentaminen, työskentelyn suunnittelu ja reflektointi).
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Harmonia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti pidetään ja tehtävät palautetaan arvioitaviksi viimeisellä opetuskerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Soitinopin osuus: tentti.
Sovitus: Opettaja arvioi valikoiman harjoitustehtäviä.
Soitinopin osuus kokonaisarvosanasta 60%, sovituksen 40 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ryhmäopetus, harjoitustehtävät.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssin yhteydessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT tai muu vastaavan opettajan kanssa sovittava menettely.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan tietämys soittimien ominaisuuksista, käyttötavoista ja historiasta on erittäin puutteellista ja hajanaista. Opiskelijan partituurinlukutaito on heikko.
Harjoitustehtävät ovat hyvin puutteellisesti tehtyjä tai opiskelijan suoritus ei vastaa annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntemus taidemusiikissa yleisesti käytettyjen soitinten ominaisuuksista ja tyypillisisitä käyttötavoista eri tyylikausina on vaatimatonta. Opiskelija osaa pääpiirteittäin lukea orkesteripartituuria.
Harjoitustehtävät noudattavat yksioikoisesti perusratkaisuja eivätkä kaikilta osin ota huomioon soitinten ominaisuuksia. Esitysmerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee taidemusiikissa yleisesti käytettyjen soitinten ominaisuudet ja tyypilliset käyttötavat eri tyylikausina. Opiskelija osaa lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä yleisimmin esiintyviä lyhenteitä ja merkintöjä.
Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen tuntemusta. Esitysmerkinnöissä ei ole merkittäviä puutteita ja nuottikuva on selkeä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee taidemusiikissa yleisesti käytettyjen soitinten ominaisuudet ja tyypilliset käyttötavat eri tyylikausina. Opiskelija osaa sujuvasti lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä esiintyvät lyhenteet ja merkinnät.
Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen monipuolista hallintaa. Esitysmerkinnät ovat asianmukaiset ja nuottikuva on viimeistelty.