Siirry suoraan sisältöön

Liikeviestintä (2 op)

Toteutuksen tunnus: 3B-32-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 19.04.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
International Business
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettajat
Annina Korpela
Mirja Kinnunen
Opintojakso
3B-32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kurssi on tarkoitettu IB:n suomenkielisille opiskelijoille. Kurssilla perehdytään asiatyylisen viestinnän periaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan työ- ja liike-elämän kirjallisia viestejä, kuten liikekirjeitä ja muistioita. Kurssilla kerrataan ja harjoitellaan myös suomen kielen oikeinkirjoitusta.

Kurssin suoritettuaan, opiskelija:

Osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin.
Osaa käyttää ja soveltaa asiakirjastandardia alansa tyypillisissä kirjoitteissa.
Osaa viestiä asiatyylisesti ja vakuuttavasti ottaen huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan käytänteet.
Ymmärtää oikeakielisyyden merkityksen osana viestinnällistä ammattitaitoaan ja yrityksen imagoa.
Osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan.

Sisältö (Opintojakso)

Mitkä ovat asiatyylisen viestinnän periaatteet?
Millainen on asiakirjastandardin rakenne ja mitä hyötyä sen hallitsemisesta on?
Miten laaditaan työ- ja liike-elämän yleisimmät kirjoitteet?
Mikä on kielenhuollon merkitys työelämässä?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielenhuollosta alkutesti, muilta osin arviointi perustuu tekstitöihin. Varsinaista tenttiä ei ole.
Hylätyn arvosanan saaneella opiskelijalla on oikeus osallistua uusintatenttiin yleisenä tenttipäivinä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen.
Aikataulun mukaan palautetut ja hyväksytysti tehdyt kirjalliset tehtävät.
Arviointi 1-5, arvioinnin kohteena määritellyt arvioitavat tehtävät.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelut, luennot, tutkiva oppiminen, kirjalliset tehtävät, ohjaus tunneilla, palaute.

Oppimateriaalit

Opettaja käyttää materiaalin valmistelussa kirjallisuutta:
Sirkka Kortetjärvi, Marja-Liisa Kuronen & Marja Ollikainen: Yrityksen viestintä.
Tuija Metsäaho: Työelämän toimivat tekstit.
Katariina Iisa, Aino Piehl & Salli Kankaanpää: Tekstintekijän käsikirja.
Anja Alasilta: Näin kirjoitat tehokkaasti.
Marsa Luukkonen: Tekstiä tekemään. Kirjoittajan opas.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyö 54 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelija on suorittanut vastaavansisältöisen ja -laajuisen kurssin, hän voi HyväHotin kautta pyytää hyväksilukua.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole tehnyt kurssin tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä. Opiskelija pystyy tunnistamaan argumentointikeinoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa. Opiskelija osaa argumentoida vakuuttavasti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa asiantuntevasti, luovasti ja eri viestintävälineitä monipuolisesti hyödyntäen. Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija osaa sopeuttaa viestintäänsä vastaanottajan, tilanteen, olosuhteiden (esim. kiire ja virtuaalisuus, kuten virtuaalineuvottelut) ja saamansa palautteen mukaan. Opiskelija argumentoi taitavasti ja tukee viestinnällään edustamansa yrityksen/yhteisön arvoja, visiota jne.

Siirry alkuun