Business Communication in Finnish (2 cr)
Code: 3B-32-3003
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 19.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- International Business
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- English
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Teachers
- Annina Korpela
- Mirja Kinnunen
- Course
- 3B-32
Objectives (course unit)
Kurssi on tarkoitettu IB:n suomenkielisille opiskelijoille. Kurssilla perehdytään asiatyylisen viestinnän periaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan työ- ja liike-elämän kirjallisia viestejä, kuten liikekirjeitä ja muistioita. Kurssilla kerrataan ja harjoitellaan myös suomen kielen oikeinkirjoitusta.
Kurssin suoritettuaan, opiskelija:
Osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin.
Osaa käyttää ja soveltaa asiakirjastandardia alansa tyypillisissä kirjoitteissa.
Osaa viestiä asiatyylisesti ja vakuuttavasti ottaen huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan käytänteet.
Ymmärtää oikeakielisyyden merkityksen osana viestinnällistä ammattitaitoaan ja yrityksen imagoa.
Osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan.
Content (course unit)
Mitkä ovat asiatyylisen viestinnän periaatteet?
Millainen on asiakirjastandardin rakenne ja mitä hyötyä sen hallitsemisesta on?
Miten laaditaan työ- ja liike-elämän yleisimmät kirjoitteet?
Mikä on kielenhuollon merkitys työelämässä?
Exam schedules
Kielenhuollosta alkutesti, muilta osin arviointi perustuu tekstitöihin. Varsinaista tenttiä ei ole.
Hylätyn arvosanan saaneella opiskelijalla on oikeus osallistua uusintatenttiin yleisenä tenttipäivinä.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen.
Aikataulun mukaan palautetut ja hyväksytysti tehdyt kirjalliset tehtävät.
Arviointi 1-5, arvioinnin kohteena määritellyt arvioitavat tehtävät.
Teaching methods
Opetuskeskustelut, luennot, tutkiva oppiminen, kirjalliset tehtävät, ohjaus tunneilla, palaute.
Learning materials
Opettaja käyttää materiaalin valmistelussa kirjallisuutta:
Sirkka Kortetjärvi, Marja-Liisa Kuronen & Marja Ollikainen: Yrityksen viestintä.
Tuija Metsäaho: Työelämän toimivat tekstit.
Katariina Iisa, Aino Piehl & Salli Kankaanpää: Tekstintekijän käsikirja.
Anja Alasilta: Näin kirjoitat tehokkaasti.
Marsa Luukkonen: Tekstiä tekemään. Kirjoittajan opas.
Student workload
Opiskelijan kokonaistyö 54 tuntia.
Completion alternatives
Jos opiskelija on suorittanut vastaavansisältöisen ja -laajuisen kurssin, hän voi HyväHotin kautta pyytää hyväksilukua.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole tehnyt kurssin tehtäviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä. Opiskelija pystyy tunnistamaan argumentointikeinoja.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa. Opiskelija osaa argumentoida vakuuttavasti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa asiantuntevasti, luovasti ja eri viestintävälineitä monipuolisesti hyödyntäen. Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija osaa sopeuttaa viestintäänsä vastaanottajan, tilanteen, olosuhteiden (esim. kiire ja virtuaalisuus, kuten virtuaalineuvottelut) ja saamansa palautteen mukaan. Opiskelija argumentoi taitavasti ja tukee viestinnällään edustamansa yrityksen/yhteisön arvoja, visiota jne.