Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kehitys ja ammatillinen identiteetti oppimisessa ja ohjaamisessa (4op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ58-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Päivi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
1L00BQ58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- jäsentää ihmisen kasvua ja elämänkulkua keskeisten kasvatuspsykologisten näkemysten avulla
- osaa kuvailla erilaisia ihmisen kehitysteorioita
- vertailee erilaisia lähestymistapoja ihmisen persoonallisuuteen
- kuvailee ihmisen henkilökohtaisen ja ammatillisen identiteetin rakentumista
- tunnistaa ja arvioi eri-ikäisten, erilaisten ja moninaisten oppijoiden oppimisen lähtökohtia.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä
- Millaisia näkökulmia kasvatus- ja kehityspsykologia tuo opettajan työhön?
- Mitä tulisi ottaa huomioon erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten opettamisessa ja ohjaamisessa?
- Miten ammatillinen identiteetti kehittyy henkilökohtaisen identiteetin ohella?
- Miten opetusharjoittelun harjoittelusuunnitelmassa, harjoitustunneilla sekä havainnoinneissa otetaan huomioon oppijoiden ikä, moninaisuus sekä persoonallisuus?
- Mitä on elämänkulkuajattelu?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään itse-, vertais- ja opettajan arviointia. Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijoita aktivoivia osallistavan pedagogiikan mukaisia opetusmenetelmiä.

Oppimateriaalit

OPS:ssa mainittu kirjallisuus sekä lisäksi erilaisia kasvatustieteen peruskirjoja, artikkeleja, internet-julkaisuja sekä opettajan jakamaa materiaalia ja opiskelijoiden kokoamaa materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 4 op eli noin 107 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan pääasiassa verkossa. Kontaktipäivien aikana joitain teemoja nostetaan lyhyesti esiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan oppimistehtäviä tehdessään opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä esim. opetusharjoittelupaikassaan tai muualla työelämässä.

Lisätiedot

Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.


Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta, (joista valitaan 2 teosta):

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Jantunen, T. & Ojanen. E (toim.) 2011. Sydämen sivistys – Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.

Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologiaa. Helsinki: Tammi.

Nurmi, J., Ahonen T. ym. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. 1.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa(ks. OPS s. 35).

Siirry alkuun