Ihmisen kehitys ja ammatillinen identiteetti oppimisessa ja ohjaamisessa (4op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ58-3036
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- jäsentää ihmisen kasvua ja elämänkulkua keskeisten kasvatuspsykologisten näkemysten avulla
- osaa kuvailla erilaisia ihmisen kehitysteorioita
- vertailee erilaisia lähestymistapoja ihmisen persoonallisuuteen
- kuvailee ihmisen henkilökohtaisen ja ammatillisen identiteetin rakentumista
- tunnistaa ja arvioi eri-ikäisten, erilaisten ja moninaisten oppijoiden oppimisen lähtökohtia.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Millaisia näkökulmia kasvatus- ja kehityspsykologia tuo opettajan työhön?
- Mitä tulisi ottaa huomioon erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten opettamisessa ja ohjaamisessa?
- Miten ammatillinen identiteetti kehittyy henkilökohtaisen identiteetin ohella?
- Miten opetusharjoittelun harjoittelusuunnitelmassa, harjoitustunneilla sekä havainnoinneissa otetaan huomioon oppijoiden ikä, moninaisuus sekä persoonallisuus?
- Mitä on elämänkulkuajattelu?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään itse-, vertais- ja opettajan arviointia. Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijoita aktivoivia osallistavan pedagogiikan mukaisia opetusmenetelmiä.
Oppimateriaalit
OPS:ssa mainittu kirjallisuus sekä lisäksi erilaisia kasvatustieteen peruskirjoja, artikkeleja, internet-julkaisuja sekä opettajan jakamaa materiaalia ja opiskelijoiden kokoamaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op eli noin 107 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan pääasiassa verkossa. Kontaktipäivien aikana joitain teemoja nostetaan lyhyesti esiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan oppimistehtäviä tehdessään opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä esim. opetusharjoittelupaikassaan tai muualla työelämässä.
Lisätiedot
Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta, (joista valitaan 2 teosta):
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Jantunen, T. & Ojanen. E (toim.) 2011. Sydämen sivistys – Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologiaa. Helsinki: Tammi.
Nurmi, J., Ahonen T. ym. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. 1.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa(ks. OPS s. 35).