Individual Development and Professional Identity in Learning and FacilitationLaajuus (4 cr)
Course unit code: 1L00BQ58
General information
- Credits
- 4 cr
Objectives
Opettajaopiskelija
- jäsentää ihmisen kasvua ja elämänkulkua keskeisten kasvatuspsykologisten näkemysten avulla
- osaa kuvailla erilaisia ihmisen kehitysteorioita
- vertailee erilaisia lähestymistapoja ihmisen persoonallisuuteen
- kuvailee ihmisen henkilökohtaisen ja ammatillisen identiteetin rakentumista
- tunnistaa ja arvioi eri-ikäisten, erilaisten ja moninaisten oppijoiden oppimisen lähtökohtia.
Content
Ydinkysymyksiä
- Millaisia näkökulmia kasvatus- ja kehityspsykologia tuo opettajan työhön?
- Mitä tulisi ottaa huomioon erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten opettamisessa ja ohjaamisessa?
- Miten ammatillinen identiteetti kehittyy henkilökohtaisen identiteetin ohella?
- Miten opetusharjoittelun harjoittelusuunnitelmassa, harjoitustunneilla sekä havainnoinneissa otetaan huomioon oppijoiden ikä, moninaisuus sekä persoonallisuus?
- Mitä on elämänkulkuajattelu?
Further information
Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta, (joista valitaan 2 teosta):
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Jantunen, T. & Ojanen. E (toim.) 2011. Sydämen sivistys – Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologiaa. Helsinki: Tammi.
Nurmi, J., Ahonen T. ym. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. 1.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.