Siirry suoraan sisältöön

Kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä (3op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ54-3042

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Päivi Lehtonen
Opintojakso
1L00BQ54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään itse-, vertais- ja opettajan arviointia. Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijaa aktivoivat erilaiset osallistavan pedagogiikan kanssa linjassa olevat menetelmät. Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä, suurelta osin verkossa, koska kyseessä on verkkoryhmä.

Oppimateriaalit

OPS:ssa mainittu kirjallisuus sekä lisäksi erilaisia kasvatustieteen peruskirjoja, artikkeleja, internet-julkaisuja sekä opettajan jakamaa materiaalia ja opiskelijoiden kokoamaa materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan pääasiassa verkossa. Kontaktipäivien aikana joitain teemoja nostetaan lyhyesti esiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Aineksia oppimisympäristöharjoittelun (ks. OPS) tekemiseen.

Lisätiedot

Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa

Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta:
Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf

Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.

Tässä olevan kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa taulukkoa (ks. OPS s. 22).

Siirry alkuun