Kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ54-3042
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Päivi Lehtonen
- Opintojakso
- 1L00BQ54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään itse-, vertais- ja opettajan arviointia. Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijaa aktivoivat erilaiset osallistavan pedagogiikan kanssa linjassa olevat menetelmät. Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä, suurelta osin verkossa, koska kyseessä on verkkoryhmä.
Oppimateriaalit
OPS:ssa mainittu kirjallisuus sekä lisäksi erilaisia kasvatustieteen peruskirjoja, artikkeleja, internet-julkaisuja sekä opettajan jakamaa materiaalia ja opiskelijoiden kokoamaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan pääasiassa verkossa. Kontaktipäivien aikana joitain teemoja nostetaan lyhyesti esiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aineksia oppimisympäristöharjoittelun (ks. OPS) tekemiseen.
Lisätiedot
Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa
Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta:
Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf
Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.
Tässä olevan kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa taulukkoa (ks. OPS s. 22).