Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ64-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jiri Vilppola
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Opintojakso
1L00BQ64

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen
- käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- soveltaa omaa opettajan asiantuntemustaan toimiessaan pienryhmän, työyhteisön ja yhteistyöryhmien kanssa luovasti, työelämäläheisesti ja kulttuurilähtöisesti
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista
- antaa palautetta ja vertaisarviointia toisille.

Sisältö (Opintojakso)

Kehittämistyössä on tarkoituksena osoittaa opettajankoulutuksen aikana syntynyt osaaminen ja soveltaa sitä työyhteisön pedagogisessa kehittämisessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi ja asiantuntija-arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, vertaistyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Kehittämistyön laatiminen, raportointi ja esittäminen.

Oppimateriaalit

TAOK- opsin mukainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintopistemäärän mukainen kuormitus.
1op = 27 tuntia lähikontaktia, pienryhmätoimintaa tai itsenäistä työskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvitaessa erikseen opiskelijan kanssa

Lisätiedot

Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:

Aaltonen, K. (toim.) 2011. Nuorten hyvinvointi ja monialainen yhteistyö. Tallinna: Tietosanoma Oy.

Furman, B, Ahola, T. & Hirvihuhta, H. 2004. Työpaikan pelisäännöt ja kuinka ne tehdään. Hämeenlinna: Tammi.

Heinonen, U. 2008. Sähköinen yhteisöllisyys. Kokemuksia vapaa-ajan, työn ja koulutuksen yhteisöistä verkossa. Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisuja XIV: Pori.

Honkanen, E. & Suomala, A. 2009. Oppilashuollon käsikirja. Keuruu: Tammi. Otavan kirjapaino Oy.

Hyyppä, H. & Miettinen, A. (toim.) 2000. Johtajuus ja organisaatiodynamiikka. Oulu: Metanoia-instituutti.

Isoherranen, K. 2005. Moniammatillinen yhteistyö. Vantaa: WSOY.

Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2011. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Juva: Ps–kustannus

Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: Finn Lectura.

Ladonlahti, T. & Pirttimaa, R. 2011. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Helsinki: Palmenia-kustannus.

Mäkipeska, M. & Niemelä, T. 2005. Haasteena luottamus – Työyhteisön sosiaalinen pääoma ja syvärakenne. Helsinki: Edita Prima Oy.

Niemi, H. & Sarras, R. (toim.) 2011. Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa. Juva: Ps-kustannus.

Paasivaara, L. Nikkilä. J. 2010 . Yhteisöllisyydestä työhyvinvointiin. Helsinki: Kirjapaja.

Suoranta, J. 2008. Kasvatuksellisesti näkeväksi. Sivistyksellinen kasvatusajattelu tässä ajassa. Tampere: Tampere University Press
2000 (loppuunmyyty). Saatavissa: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65358/978-951-44-7250-3.pdf?sequence=1

Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viikari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Vastapaino.

Itse valittu opintokokonaisuuteen liittyvä kaunokirjallinen teos tai vaihtoehtoisesti elokuva.

Artikkelit:

Korpelainen, K. & Saikkonen, S. 2009. Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.

Nummenmaa, A. R. 2011. Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Kirjassa M, Mäkinen & al (toim.) 2011. Korkeajännityksiä.

Kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta. Tampere: Tampere University Press.

Ranne, K. & Kalli, P. 2009. Tutkivan oppimisen malli ja yhteistoiminnallisen oppimisen edistäminen. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.

Lehdet:

Niin&Näin - filosofinen aikakauslehti

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Hyväksytty kehittämistoiminta ja raportointi.

Siirry alkuun