Development Project (5 cr)
Code: 1L00BQ64-3041
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen
- käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- soveltaa omaa opettajan asiantuntemustaan toimiessaan pienryhmän, työyhteisön ja yhteistyöryhmien kanssa luovasti, työelämäläheisesti ja kulttuurilähtöisesti
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista
- antaa palautetta ja vertaisarviointia toisille.
Content (course unit)
Kehittämistyössä on tarkoituksena osoittaa opettajankoulutuksen aikana syntynyt osaaminen ja soveltaa sitä työyhteisön pedagogisessa kehittämisessä.
Exam schedules
Ei tenttiä
Assessment methods and criteria
Itsearviointi, vertaisarviointi ja asiantuntija-arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Lähiopetus, vertaistyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Kehittämistyön laatiminen, raportointi ja esittäminen.
Learning materials
TAOK- opsin mukainen
Student workload
Opintopistemäärän mukainen kuormitus.
1op = 27 tuntia lähikontaktia, pienryhmätoimintaa tai itsenäistä työskentelyä
Completion alternatives
Sovitaan tarvitaessa erikseen opiskelijan kanssa
Further information
Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:
Aaltonen, K. (toim.) 2011. Nuorten hyvinvointi ja monialainen yhteistyö. Tallinna: Tietosanoma Oy.
Furman, B, Ahola, T. & Hirvihuhta, H. 2004. Työpaikan pelisäännöt ja kuinka ne tehdään. Hämeenlinna: Tammi.
Heinonen, U. 2008. Sähköinen yhteisöllisyys. Kokemuksia vapaa-ajan, työn ja koulutuksen yhteisöistä verkossa. Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisuja XIV: Pori.
Honkanen, E. & Suomala, A. 2009. Oppilashuollon käsikirja. Keuruu: Tammi. Otavan kirjapaino Oy.
Hyyppä, H. & Miettinen, A. (toim.) 2000. Johtajuus ja organisaatiodynamiikka. Oulu: Metanoia-instituutti.
Isoherranen, K. 2005. Moniammatillinen yhteistyö. Vantaa: WSOY.
Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2011. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Juva: Ps–kustannus
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: Finn Lectura.
Ladonlahti, T. & Pirttimaa, R. 2011. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Mäkipeska, M. & Niemelä, T. 2005. Haasteena luottamus – Työyhteisön sosiaalinen pääoma ja syvärakenne. Helsinki: Edita Prima Oy.
Niemi, H. & Sarras, R. (toim.) 2011. Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa. Juva: Ps-kustannus.
Paasivaara, L. Nikkilä. J. 2010 . Yhteisöllisyydestä työhyvinvointiin. Helsinki: Kirjapaja.
Suoranta, J. 2008. Kasvatuksellisesti näkeväksi. Sivistyksellinen kasvatusajattelu tässä ajassa. Tampere: Tampere University Press
2000 (loppuunmyyty). Saatavissa: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65358/978-951-44-7250-3.pdf?sequence=1
Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viikari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Vastapaino.
Itse valittu opintokokonaisuuteen liittyvä kaunokirjallinen teos tai vaihtoehtoisesti elokuva.
Artikkelit:
Korpelainen, K. & Saikkonen, S. 2009. Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.
Nummenmaa, A. R. 2011. Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Kirjassa M, Mäkinen & al (toim.) 2011. Korkeajännityksiä.
Kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta. Tampere: Tampere University Press.
Ranne, K. & Kalli, P. 2009. Tutkivan oppimisen malli ja yhteistoiminnallisen oppimisen edistäminen. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.
Lehdet:
Niin&Näin - filosofinen aikakauslehti
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Hyväksytty kehittämistoiminta ja raportointi.