Siirry suoraan sisältöön

Talousinformaation tuottaminen ja tulkinta (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00CE04-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.04.2016 - 22.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 20.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Mänttä-Vilppula
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Vesa Vuorinen
Heli Antila
Maija Haaramo
Marjo Hirvonen
Vesa Vuorinen
Arja Reinvall
Vastuuhenkilö
Arja Reinvall
Opintojakso
3H00CE04

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija perehtyy tilinpäätösdokumentteihin (tuloslaskelmaan ja taseeseen). Opiskelija osaa tulkita yrityksen taloudellista tilaa kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen avulla.
Opiskelija tuntee erilaisia hinnoittelumenetelmiä. Opiskelija tutustuu erilaisiin investointilaskelmamenetelmiin ja osaa hyödyntää niitä laskelmissa.
Opiskelija perehtyy yritysverotuksen perusteisiin ja verotettavan tulon laskemiseen eri yritysmuodoissa.

Sisältö (Opintojakso)

Tilinpäätösanalyysi
Sisäinen laskenta
Verotus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

To 15.12.2016 klo 9-12.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

2. vuoden syksyn opintojaksot kuuluvat moduliin, jonka nimi on Talous menestyvän liiketoiminnan tukena. Siihen kuuluvat opintojaksot toteutetaan pitkälti integroidusti. Modulin toteuttamisen yksityiskohdat selviävät Tabulasta.
Arviointi
Taloushallinnon, matematiikan ja yritysjuridiikan osuuksista järjestetään tentti. Muut osiot arvioidaan oppimistehtävien ja työskentelyaktiivisuuden perusteella. Kaikki opintojakson toteutukseen osallistuneet valmentajat ehdottavat opiskelijoille arvosanaa. Lisäksi opiskelijat tekevät itsearvioinnin.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

dialogi, kirjallisuus, kirjalliset ja suulliset tuotokset, tehtävät, tentit, vierailut ja monipuoliset reflektoinnit

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali Tabulassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustehtävät voi suunnata oman yrityksen hyödyksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Tabulassa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut lähipäiviin eikä tehnyt sovittuja harjoitustehtäviä tai muutoin osoittanut osaamistaan modulin aihealueista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee aihealueiden perusasiat.
• Tekee tehtäviä, koska muuten ei voi valmistua.
• Osallistuu lähipäiviin, mutta ei tuo tiimille erityistä lisäarvoa. Ei jaa tietojaan tai osaamistaan.
• Työt ja tehtävät eivät välttämättä valmistu ajoissa tai täysin sovitun mukaisesti. Esseet ja harjoitustyöt ovat tehtyjä tyylillä ”kunhan on läpi”. Ei haasta itseään oppijana. Menee siitä, missä aita on matalin.
• Ei korvaa poissaolojaan tiimiä hyödyttävällä tavalla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

4: Ahkera tiimikaveri
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaisi mielellään muitakin niiden saavuttamisessa.
• Jakaa tietoa ja neuvoo aktiivisesti. Kysyy muidenkin puolesta. Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä ajallaan. On tyytyväinen esseidensä ja harjoitustöidensä tuloksiin.
• Pyrkii hyviin suorituksiin ja kannustaa muitakin tekemään tehtävänsä.
• Osaa ajatella itsenäisesti ja huolehtii yhteisen edun toteutumisesta omalta osaltaan.
• Osaa ottaa toiminnassaan muut huomioon.
• Ottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Kuuntelee kohteliaasti, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, ei aina tohdi puhua suoraan.
3: Pertti Perusopiskelija
• Ymmärtää oppimisen merkityksen ja osallistunut yhteisten oppimistavoitteiden määrittelyyn. Auttaisi muita niiden saavuttamisessa, jos keksisi, miten.
• Jakaa tietoa ja osaamistaan varsinkin, jos joku kysyy. Pyytää itselleen apua tarvittaessa.
• Tekee työnsä yleensä ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ihan hyviä. ”Ihan hyvä” on sopiva tavoitetaso.
• Osallistuu ja ideoi muiden mukana. Edistää ”homman toimimista” hoitamalla omat hommansa. Näkee mahdolliset ongelmat mutta ei aktiivisesti pyri ratkaisemaan niitä.
• Yrittää ottaa toiminnassaan muut huomioon. Tykkää olla osa opiskelutiimiä.
• Kuulee mielellään palautetta, mutta ei välttämättä vie sitä käytäntöön. Antaa palautetta, mutta ei näe erityisesti vaivaa palautteen annin tai muotoilun suhteen.
• On kohtelias, kuuntelee ja vastaa kysymyksiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osoittaa osaavansa aihealueiden asiat erinomaisesti.
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaa muita niiden saavuttamisessa.
• Kysyy, jakaa tietoa ja edistää positiivista tiedonkulkua.
• Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä aina ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ajan kanssa tehtyjä ja oppimistavoitteisiin pääsyä edistäviä. On käynyt lähdemateriaalia läpi laajasti.
• Ei päästä itseään vähällä ja patistaa muitakin loistosuorituksiin.
• On aloitteellinen ja yhteisvastuullinen. Edistää ”homman toimimista”. Näkee ongelmat haasteina ja pyrkii ratkaisemaan ne yhdessä muiden kanssa.
• Ottaa toiminnassaan muut huomioon ja ymmärtää, miten oma toiminta vaikuttaa muihin.
• Rakentaa joukkuehenkeä, tunnistaa onnistumisia ja kannustaa muita. Innostaa omalla esimerkillään.
• Haluaa vastaanottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Osaa dialogin taidot: kuuntelee, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, odottaa (antaa itselleen aikaa tulla vaikutetuksi) ja puhuu suoraan vaikkakin kohteliaasti.

Siirry alkuun