Interpreting and Producing Finance Information (10 cr)
Code: 3H00CE04-3002
General information
- Enrolment period
- 10.04.2016 - 22.08.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 20.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Mänttä-Vilppula
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
- Teachers
- Vesa Vuorinen
- Heli Antila
- Maija Haaramo
- Marjo Hirvonen
- Vesa Vuorinen
- Arja Reinvall
- Person in charge
- Arja Reinvall
- Course
- 3H00CE04
Objectives (course unit)
The student familiarizes him/herself with financial statements (income statement and balance sheet).
The student can interpret economic situation of company by using ratios of profitability, liquidity and solidity.
The student knows different pricing methods. He/she aqcuaints him/herself with different investment calculation methods and can use them in calculations.
The student familiarizes him/herself with the basics of taxation on industrial and commercial activity. He/she knows how to calculate taxable earnings in different form of business.
Content (course unit)
The analysis of financial statements
Internal accounting
Taxation
Exam schedules
To 15.12.2016 klo 9-12.
Evaluation methods and criteria
2. vuoden syksyn opintojaksot kuuluvat moduliin, jonka nimi on Talous menestyvän liiketoiminnan tukena. Siihen kuuluvat opintojaksot toteutetaan pitkälti integroidusti. Modulin toteuttamisen yksityiskohdat selviävät Tabulasta.
Arviointi
Taloushallinnon, matematiikan ja yritysjuridiikan osuuksista järjestetään tentti. Muut osiot arvioidaan oppimistehtävien ja työskentelyaktiivisuuden perusteella. Kaikki opintojakson toteutukseen osallistuneet valmentajat ehdottavat opiskelijoille arvosanaa. Lisäksi opiskelijat tekevät itsearvioinnin.
Teaching methods
dialogi, kirjallisuus, kirjalliset ja suulliset tuotokset, tehtävät, tentit, vierailut ja monipuoliset reflektoinnit
Learning materials
Opetusmateriaali Tabulassa
Student workload
27 h/op
Practical training and working life cooperation
Harjoitustehtävät voi suunnata oman yrityksen hyödyksi.
Further information
Tabulassa
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut lähipäiviin eikä tehnyt sovittuja harjoitustehtäviä tai muutoin osoittanut osaamistaan modulin aihealueista.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee aihealueiden perusasiat.
• Tekee tehtäviä, koska muuten ei voi valmistua.
• Osallistuu lähipäiviin, mutta ei tuo tiimille erityistä lisäarvoa. Ei jaa tietojaan tai osaamistaan.
• Työt ja tehtävät eivät välttämättä valmistu ajoissa tai täysin sovitun mukaisesti. Esseet ja harjoitustyöt ovat tehtyjä tyylillä ”kunhan on läpi”. Ei haasta itseään oppijana. Menee siitä, missä aita on matalin.
• Ei korvaa poissaolojaan tiimiä hyödyttävällä tavalla.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
4: Ahkera tiimikaveri
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaisi mielellään muitakin niiden saavuttamisessa.
• Jakaa tietoa ja neuvoo aktiivisesti. Kysyy muidenkin puolesta. Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä ajallaan. On tyytyväinen esseidensä ja harjoitustöidensä tuloksiin.
• Pyrkii hyviin suorituksiin ja kannustaa muitakin tekemään tehtävänsä.
• Osaa ajatella itsenäisesti ja huolehtii yhteisen edun toteutumisesta omalta osaltaan.
• Osaa ottaa toiminnassaan muut huomioon.
• Ottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Kuuntelee kohteliaasti, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, ei aina tohdi puhua suoraan.
3: Pertti Perusopiskelija
• Ymmärtää oppimisen merkityksen ja osallistunut yhteisten oppimistavoitteiden määrittelyyn. Auttaisi muita niiden saavuttamisessa, jos keksisi, miten.
• Jakaa tietoa ja osaamistaan varsinkin, jos joku kysyy. Pyytää itselleen apua tarvittaessa.
• Tekee työnsä yleensä ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ihan hyviä. ”Ihan hyvä” on sopiva tavoitetaso.
• Osallistuu ja ideoi muiden mukana. Edistää ”homman toimimista” hoitamalla omat hommansa. Näkee mahdolliset ongelmat mutta ei aktiivisesti pyri ratkaisemaan niitä.
• Yrittää ottaa toiminnassaan muut huomioon. Tykkää olla osa opiskelutiimiä.
• Kuulee mielellään palautetta, mutta ei välttämättä vie sitä käytäntöön. Antaa palautetta, mutta ei näe erityisesti vaivaa palautteen annin tai muotoilun suhteen.
• On kohtelias, kuuntelee ja vastaa kysymyksiin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osoittaa osaavansa aihealueiden asiat erinomaisesti.
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaa muita niiden saavuttamisessa.
• Kysyy, jakaa tietoa ja edistää positiivista tiedonkulkua.
• Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä aina ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ajan kanssa tehtyjä ja oppimistavoitteisiin pääsyä edistäviä. On käynyt lähdemateriaalia läpi laajasti.
• Ei päästä itseään vähällä ja patistaa muitakin loistosuorituksiin.
• On aloitteellinen ja yhteisvastuullinen. Edistää ”homman toimimista”. Näkee ongelmat haasteina ja pyrkii ratkaisemaan ne yhdessä muiden kanssa.
• Ottaa toiminnassaan muut huomioon ja ymmärtää, miten oma toiminta vaikuttaa muihin.
• Rakentaa joukkuehenkeä, tunnistaa onnistumisia ja kannustaa muita. Innostaa omalla esimerkillään.
• Haluaa vastaanottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Osaa dialogin taidot: kuuntelee, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, odottaa (antaa itselleen aikaa tulla vaikutetuksi) ja puhuu suoraan vaikkakin kohteliaasti.