Siirry suoraan sisältöön

Opettaja yhteiskunnallisena toimijana (3op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ60-3037

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Maarit Kolari
Opintojakso
1L00BQ60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- kuvailee ja arvioi koulutuksen yhteiskunnallista tarkoitusta ja merkitystä
- arvioi itseään opettajien ammattikunnan jäsenenä ja koulutuksen arvoperustan toteuttajana
- kuvailee median merkitystä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana sekä hyödyntää mediaa oman ammattialansa näkökulmasta
- kuvailee eri yhteistyö- ja verkostotahojen merkitystä opettajalle ja opiskelijalle
- kuvailee eri työyhteisöjen yhteistyötapoja ja arvioi niiden tuloksellisuutta opettajan työn ja opiskeluprosessien kehittämisen kannalta.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Millä perusteilla ammatillinen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- Minkälaisia yhteiskunnallisia tehtäviä koulutuksella on?
- Mitä ovat verkostotyön periaatteet ja toimintatavat
- Mitä tarkoittaa koulutuksen nivelvaiheiden tuki ja miten se toteutuu
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tuovat monialai-seen ja verkostomaiseen yhteistoimintaan?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään kuvailevan tason osaamista, ks. OPS arviointitaulukko.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäistä työskenntelyä, pienryhmätyöskentelyä, luentoja.

Oppimateriaalit

Ks. OPS, jossa on kerrottu opintojakson kirjallisuus ja muut lähteet. Lisäksi opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemia julkaisuja ja muuta opetusmateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajan kanssa.

Lisätiedot

Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (ahot).

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään kuvailevan tason osaamista, ks. OPS arviointitaulukko.

Siirry alkuun