Opettaja yhteiskunnallisena toimijana (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ60-3037
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Maarit Kolari
- Opintojakso
- 1L00BQ60
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- kuvailee ja arvioi koulutuksen yhteiskunnallista tarkoitusta ja merkitystä
- arvioi itseään opettajien ammattikunnan jäsenenä ja koulutuksen arvoperustan toteuttajana
- kuvailee median merkitystä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana sekä hyödyntää mediaa oman ammattialansa näkökulmasta
- kuvailee eri yhteistyö- ja verkostotahojen merkitystä opettajalle ja opiskelijalle
- kuvailee eri työyhteisöjen yhteistyötapoja ja arvioi niiden tuloksellisuutta opettajan työn ja opiskeluprosessien kehittämisen kannalta.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Millä perusteilla ammatillinen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- Minkälaisia yhteiskunnallisia tehtäviä koulutuksella on?
- Mitä ovat verkostotyön periaatteet ja toimintatavat
- Mitä tarkoittaa koulutuksen nivelvaiheiden tuki ja miten se toteutuu
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tuovat monialai-seen ja verkostomaiseen yhteistoimintaan?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään kuvailevan tason osaamista, ks. OPS arviointitaulukko.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä työskenntelyä, pienryhmätyöskentelyä, luentoja.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, jossa on kerrottu opintojakson kirjallisuus ja muut lähteet. Lisäksi opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemia julkaisuja ja muuta opetusmateriaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajan kanssa.
Lisätiedot
Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (ahot).
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään kuvailevan tason osaamista, ks. OPS arviointitaulukko.