Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H-331-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2016 - 22.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla syvennetään markkinoinnin osaamista ja perehdytään markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija toteuttaa itsenäisesti tai vaihtoehtoisesti opiskelijaryhmässä markkinoinnin käytännön suunnittelu- tai muun tehtävän.
Opiskelija
- osaa selittää, mitkä ovat markkinoinnin johtamisen osa-alueet ja kuinka markkinoinnin suunnittelu on osana yrityksen strategista suunnittelua ja johtamista
- osaa toteuttaa ja arvioida markkinointisuunnitelmia
- osaa seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- osaa soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä otetaan huomioon suunniteltaessa markinointia?
Miten seurata markkinoinnin tehtokkuutta ja kannattavuutta?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
2. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kotitentin palautusajankohta marraskuun lopussa. Markkinointiprojektiin liittyvät esitykset kolmella viimeisellä lähiopetuskerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kotitentti (2 op) sisältää lähiopetukseen ja sen aineistoihin liittyviä tehtäviä sekä itsenäistä tiedonhakua (5 tehtävää). Opiskelijat jättävät vastaukset teoriaosuuden loputtua marraskuun lopussa. Arviointi perustuu vertaisarvioon ja vastausten laatuun sisällön ja lähteiden osalta. Tabulassa tehtävät kerrottu tarkemmin.
Käytännön markkinointiprojekti raportteineen, 3 op. Arvioinnissa huomiota projektin vaativuuteen, opiskelijan osoittamaan luovuuteen, onnistuneeseen raportointiin ja saavutettuihin tuloksiin.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Opiskelijalähtöiset vierailijat tai vierailut ja esitykset pienryhmissä
- Tuntiharjoitukset ja luentoja tukeva kotitentti
- Yritykselle toimeksiannosta laadittava käytännön markkinointiprojekti
Oppimateriaalit
Itsenäistä tiedonhakua ja tunnilla ilmoitettuja aineistoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kotitentti: lähiopetus n. 20 tuntia, itsenäinen työ n. 30 tuntia.
Markkinointiprojekti: ohjatut työskentelytunnit ja esitystunnit n. 18 tuntia, itsenäinen/ryhmän työskentely 60 tuntia.
Sisällön jaksotus
Aluksi teoriaosuus tehtävineen ja tämän jälkeen markkinointiprojektin toteuttaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kotitentin voi korvata tenttimällä kaksi kirjaa (toinen markkinoinnin johtamisesta ja toinen markkinoinnin erityisalueesta). Kirjat hyväksytettävä opettajalla. Tentti yleisenä tenttipäivänä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysvierailijoita ja työelämälähtöisiä tehtäviä sekä markkinointiprojekti.
Kansainvälisyys
Kansainvälinen vierailijaluennoitsija mahdollinen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osoita riittävää markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen osaamista.
Molemmat osiot sekä markkinoinnin teoria että markkinointiprojekti että tulee suorittaa hyväksyttävästi.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.