Siirry suoraan sisältöön

Yritysoikeus ja sopimukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H-315-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.01.2017 - 06.03.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2017 - 31.07.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarmo Koivuniemi
Hannu Heikkilä
Opintojakso
3H-315

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla tarkastellaan markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia säännöksiä sekä sopimusten arvioinnin ja laadinnan kannalta keskeisiä kysymyksiä.

Opiskelija
- tuntee keskeiset markkinointioikeutta koskevat säännöt ja oikeuslähteet
- osaa arvioida markkinointitoimien lain- ja hyvän tavan mukaisuutta
- tuntee tervettä ja toimivaa taloudellista kilpailua koskevan sääntelyn pääperiaatteet
- tuntee keskeiset sopimusten laadintaan liittyvät peruskysymykset.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä säännöksiä yrityksen tulee ottaa huomioon markkinoinnin eri vaiheissa?
Mikä merkitys kuluttajansuojaa ja sopimatonta menettelyä koskevalla sääntelyllä sekä aineettomia oikeuksia ja tietosuojaa koskevilla säännöksillä on markkinoinnissa?
Mitä tarkoitetaan kielletyillä kilpailun rajoituksilla ja miten ne pitää huomioida liiketoiminnassa?
Mitä tarkoitetaan julkisilla hankinnoilla?
Mitä peruskysymyksiä tulee huomioida sopimusta laadittaessa?
Miten sopimusta tulkitaan?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan erikseen molempien osien aloituskerroilla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ensisijaisesti tentti, mutta mahdollisesti (ja myöh. ilmoitetuin "painoarvoin") myös harjoitukset ja tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot, harjoitukset ja tehtävät sekä itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

ilmoitetaan opintojakson / opintojakson osan alkaessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 135 h.

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan molempien osien osalta opintojakson alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

opintojakson sisällöstä: sopimusoikeutta 2 op:ttä (leht. Heikkilä) ja markkinointi-, kilpailu- ja immateriaalioikeutta 3 op:ttä (leht. Koivuniemi)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävä (1-2) tasoa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä, tulkita ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja normistoa. Opiskelija ymmärtää opintojakson aihepiiriin liittyvän asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija osaa määritellä ja tulkita hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja normistoa. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa käytännössä. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen oikeudellisella alalla ja osaa myös analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja keskeisen normiston. Opiskelija osaa analysoida ja tulkita perustellusti sekä esittää myös käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa käytännössä. Opiskelija osaa analysoida oikeudellisen alan asiantuntijuutta ja myös omaa asiantuntijaksi kehittymistään ko. opintojakson aihepiirin sisältöalueella.

Siirry alkuun