Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurit ja tavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00CP61-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.01.2015 - 02.11.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.02.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Riitta Brännare
Opintojakso
8T00CP61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
-toimia esimies- ja asiantuntijatehtävissä monikulttuurisessa työympäristössä.
-havainnoida ja tulkita erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja ja asenteita sekä osaa toimia näiden mukaisesti
-ymmärtää monikulttuurisia toimintatapoja ja arvoperusteita ja osaa viestiä erilaisten kulttuuritaustan omaavien työntekijöiden kanssa.
-toimia rakentavasti monikulttuurisen yhteisön jäsenenä sekä osaa torjua rasismia etnisiä ryhmiä kohtaan
-käyttää monikulttuurisuutta voimavarana ja toimii yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ on monikulttuurisuus?
MITEN kulttuurierot havaitaan?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla suoritetaan viisi tehtävää, joista ensimmäinen arvioidaan "suoritettu" -merkinnällä, muista tehtävistä arvio 0-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-itsenäinen materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävien kirjoittaminen, haastattelut

Oppimateriaalit

Hofstede G. 1992. Kulttuurit ja organisaatiot. Juva. WSOY. (TAMKin kirjastossa) ja/tai
Salo-Lee L., Malmberg R. ja Hallinoja R. 1998. Me ja muut. Kulttuurien välinen viestintä. Yle.
Lahti, L. (2008). Monikulttuurinen johtaminen. Juva: WSOY. tai sähköinen versio, molemmat on saatavissa TAMKin intran kautta/kirjastosta.
kurssilla annettu nettimateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssissa on viisi osaa, joihin liittyy yksi oppimistehtävä, 3-5 sivun kirjoitelma perustuen lähteisiin. Kukin jakso on 1 op:n laajuinen eli noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Lisäksi tehtäviin liittyy perehtymistä lähdemateriaaleihin.

Sisällön jaksotus

1 osa: Johdantoa kulttuuriin ja tapoihin ja niiden eroihin sekä käsitteisiin, joita käytetään puhuttaessa monikulttuurisesta yhteisöstä ja kulttuurein välisestä viestinnästä.
2.osa: Painotus on kulttuurien arvoulottuvuuksissa lähinnä Hofsteden mukaan. Tehdään vertailua eri kulttuurialueiden ja eri ulottuvuuksien suhteeen.
3. osa: Jäävuoriteoria ja sen näkyvä osa eli opiskelija voi valita kiinnostuksensa mukaan mihin kulttuurin ilmentymiin hän keskittyy.
4. osa: Painotus on monikulttuurisessa työyhteisössä ja työyhteisön johtamisessa, mihin vaikuttaa edellisten osien kulttuuriosaaminen.
5. osa: Konkretisoidaan kulttuuriosaamista peilaamalla kulttuureihin ja tapoihin liittyvää teoriaa ja käytäntöä tekemällä haastattelu.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi pyörii non stop -periaatteella ja kurssiin ilmoittaudutaan winhassa 8T00CP61-3002. Varsinaisesti kurssin aloitus on kuitenkin jokaisen kuukauden alussa seuraavasti:
Kevään 2015 aloitukset:
ma 2.2.2015
ma 2.3.2015
ti 7.4.2015
ma 4.5.2015
Syksyn aloitukset tulevat myöhemmin

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tee vertailuja eri kulttuurien välillä ja näkee konkreettiset ilmentymät ja arvot, normit ja asenteet erillisinä ja puutteellisesti. Ei käytä lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa määritellä mitä kulttuurien välinen erilaisuus on ja millaisia eroja eri kulttuureissa on. Osaa nimetä eri kulttuurien tapoja, arvoja ja normeja. Käyttää lähdemateriaalia rajoitetusti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija vertailee kulttuurien välistä erilaisuutta monikulttuurisuuden kannalta. Kuvailee kulttuurien erityispiirteitä ja vertailee kulttuurieroihin vaikuttavia syitä. Käyttää lähdekirjallisuutta monipuolisesti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa käsiteellisellä tasolla kulttuurisesti erilaisia näkemyksiä. Analysoi monikulttuurisen yhteisön arvoja, normeja ja asenteita. Arvioi ja kehittää omaa osaamistaan osana monikulttuurista maailmankuvaa. Lähdekirjallisuutta on käytetty laaja-alaisesti.

Siirry alkuun