Culture and customs (5 cr)
Code: 8T00CP61-3002
General information
- Enrolment period
- 22.01.2015 - 02.11.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.02.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Hospitality Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa
-toimia esimies- ja asiantuntijatehtävissä monikulttuurisessa työympäristössä.
-havainnoida ja tulkita erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja ja asenteita sekä osaa toimia näiden mukaisesti
-ymmärtää monikulttuurisia toimintatapoja ja arvoperusteita ja osaa viestiä erilaisten kulttuuritaustan omaavien työntekijöiden kanssa.
-toimia rakentavasti monikulttuurisen yhteisön jäsenenä sekä osaa torjua rasismia etnisiä ryhmiä kohtaan
-käyttää monikulttuurisuutta voimavarana ja toimii yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Content (course unit)
MITÄ on monikulttuurisuus?
MITEN kulttuurierot havaitaan?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä?
Evaluation methods and criteria
Kurssilla suoritetaan viisi tehtävää, joista ensimmäinen arvioidaan "suoritettu" -merkinnällä, muista tehtävistä arvio 0-5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-itsenäinen materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävien kirjoittaminen, haastattelut
Learning materials
Hofstede G. 1992. Kulttuurit ja organisaatiot. Juva. WSOY. (TAMKin kirjastossa) ja/tai
Salo-Lee L., Malmberg R. ja Hallinoja R. 1998. Me ja muut. Kulttuurien välinen viestintä. Yle.
Lahti, L. (2008). Monikulttuurinen johtaminen. Juva: WSOY. tai sähköinen versio, molemmat on saatavissa TAMKin intran kautta/kirjastosta.
kurssilla annettu nettimateriaali
Student workload
Kurssissa on viisi osaa, joihin liittyy yksi oppimistehtävä, 3-5 sivun kirjoitelma perustuen lähteisiin. Kukin jakso on 1 op:n laajuinen eli noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Lisäksi tehtäviin liittyy perehtymistä lähdemateriaaleihin.
Content scheduling
1 osa: Johdantoa kulttuuriin ja tapoihin ja niiden eroihin sekä käsitteisiin, joita käytetään puhuttaessa monikulttuurisesta yhteisöstä ja kulttuurein välisestä viestinnästä.
2.osa: Painotus on kulttuurien arvoulottuvuuksissa lähinnä Hofsteden mukaan. Tehdään vertailua eri kulttuurialueiden ja eri ulottuvuuksien suhteeen.
3. osa: Jäävuoriteoria ja sen näkyvä osa eli opiskelija voi valita kiinnostuksensa mukaan mihin kulttuurin ilmentymiin hän keskittyy.
4. osa: Painotus on monikulttuurisessa työyhteisössä ja työyhteisön johtamisessa, mihin vaikuttaa edellisten osien kulttuuriosaaminen.
5. osa: Konkretisoidaan kulttuuriosaamista peilaamalla kulttuureihin ja tapoihin liittyvää teoriaa ja käytäntöä tekemällä haastattelu.
Further information
Kurssi pyörii non stop -periaatteella ja kurssiin ilmoittaudutaan winhassa 8T00CP61-3002. Varsinaisesti kurssin aloitus on kuitenkin jokaisen kuukauden alussa seuraavasti:
Kevään 2015 aloitukset:
ma 2.2.2015
ma 2.3.2015
ti 7.4.2015
ma 4.5.2015
Syksyn aloitukset tulevat myöhemmin
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei tee vertailuja eri kulttuurien välillä ja näkee konkreettiset ilmentymät ja arvot, normit ja asenteet erillisinä ja puutteellisesti. Ei käytä lähdemateriaalia.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa määritellä mitä kulttuurien välinen erilaisuus on ja millaisia eroja eri kulttuureissa on. Osaa nimetä eri kulttuurien tapoja, arvoja ja normeja. Käyttää lähdemateriaalia rajoitetusti.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija vertailee kulttuurien välistä erilaisuutta monikulttuurisuuden kannalta. Kuvailee kulttuurien erityispiirteitä ja vertailee kulttuurieroihin vaikuttavia syitä. Käyttää lähdekirjallisuutta monipuolisesti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija soveltaa käsiteellisellä tasolla kulttuurisesti erilaisia näkemyksiä. Analysoi monikulttuurisen yhteisön arvoja, normeja ja asenteita. Arvioi ja kehittää omaa osaamistaan osana monikulttuurista maailmankuvaa. Lähdekirjallisuutta on käytetty laaja-alaisesti.