Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyys ja talotekniset ratkaisut (5op)

Toteutuksen tunnus: 7Y00CJ57-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.05.2015 - 30.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Opettajat
Elina Ritola
Lea Saarni
Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Opintojakso
7Y00CJ57

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija oppii ratkaisemaan ympäristöongelmia sekä perinteisillä että innovatiivisilla tavoilla.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaaa valita yksilöllisiä apuvälineitä ja ympäristönhallintalaitteita toimintaympäristössä liikkumisen edistämiseksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.

Sisältö (Opintojakso)

Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Liikkumista ja muuta toimintaa auttavat tekniset apuvälineet ja ympäristönhallintalaitteet.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustöiden ja ryhmätöiden perusteella.
Vähintään 60% läsnäolo lähiopetustunneilla on pakollinen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöt, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla on käytössä Tabula.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin oma osuus ryhmätyössä jää heikoksi.
Opiskelija ei hahmota asiayhteyksiä ja kokonaisuutta. Harjoitustehtävien sisällösssä on selkeitä aukkoja ja paneutuminen on pinnallisia. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan syvennytty. Harjoitusten palautuksissa on selkeitä puutteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kohtalaisesti.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuutta luennoilla, ryhmätyössä ja tehtävissä. Opiskelija hahmottaa rakennetun ympäristön esteettömyyteen sisältyvät perusasiat ja soveltaa oppimaansa harjoitustöihin.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla, tehtävissä ja ryhmätyössä on hyvää ja rakentava. Opiskelija hahmottaa rakennetun ympäristön esteettömyyteen sisältyvät osa-alueet melko kattavasti, ymmärtää sen laatukriteerit ja soveltaa oppimaansa harjoitustöihin paneutuen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa selittää ja esittää rakennetun ympäristön esteettömyyteen sisältyvät osa-alueet asiantuntevasti sekä soveltaa oppimaansa harjoitustöihin ammattimaisesti.

Siirry alkuun