Siirry suoraan sisältöön

Oppilaitosten toimintakulttuurit (4op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ53-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 14.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Leena Mäkelä
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Opintojakso
1L00BQ53

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan yhteisön jäsenenä monimuotoisissa oppimisympäristöissä
- toimii monipuolisesti vuorovaikutuksessa monenlaisten opiskelijoiden kanssa
- käyttää viestintä- ja vuorovaikutusteoreettista tietoa kuvaillessaan ja arvioidessaan oppilaitoksen käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi tieto- ja viestintäteknologian ja sosiaalisen median käyttöä oppilaitoksen toiminnassa.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Miten oppilaitoksen pedagogista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
- Minkälaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
- Mikä on piilo-opetussuunnitelma ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
- Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
- Miten erilaiset ammatillisen keskustelun tavat näkyvät organisaation käytänteissä?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien aikataulut ilmoitetaan Tabulassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osallistava pedagogiikka, itsenäinen työskentely ja pienryhmä työskentely lähipäivinä ja muissa pienryhmätapaamisissa sekä etäopiskelussa. Opiskelijat rakentavat, jakavat ja arvioivat aktiivisesti tietoa ja kokemuksia aihepiiristä. Ryhmänopettajan rooli on ohjauksellinen.

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus, 2015 OPS s. 23.
Oma aktiivinen tiedonhaku ja -jakaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Osallistuminen lähipäiviin
- Yksilö- ja pienryhmätehtävät, jotka suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Sisällön jaksotus

Sisältö rakentuu ydinkysymysten kautta:

- Miten oppilaitoksen pedagogista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
- Minkälaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
- Mikä on piilo-opetussuunnitelma ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
- Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
- Miten erilaiset ammatillisen keskustelun tavat näkyvät organisaation käytänteissä?

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.

Siirry alkuun