Sosiaalialan palveluohjaus, moniasiantuntijuus ja verkostotyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7Z00CH66-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2015 - 14.04.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 30.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- opiskelija osaa analysoida palveluohjauksen lähtökohtia ja mahdollisuuksia, asiakastyön käytäntöjä sekä palveluohjauksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä
- opiskelija osaa soveltaa erilaisia palveluohjauksen malleja erilaisissa asiakastilanteissa
- opiskelija osaa suunnitella ja johtaa asiakasprosesseja eri palveluiden tuottajien kanssa sekä tehdä kokonaisarvion asiakasprosessista ja sen vaikutuksista
- opiskelija tuntee toimijayhteistyöhön, moniammatillisuuteen ja moniasiantuntijuuteen liittyvää teoreettista ja käytäntölähtöistä tutkimusta ja uusia verkostomaisia toimintatapoja
- opiskelija osaa toimia sosiaalialan asiantuntijana erilaisissa moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa
- opiskelija osaa toteuttaa vaikuttavuuden arviointia
Sisältö (Opintojakso)
Palveluohjauksen arvot ja lähtökohdat
Palvelumuotoilun perusteet
Asiakkuus ja ohjaaminen palveluohjauksessa
Palveluohjauksen erilaiset toteutustavat (ennaltaehkäisevän ja yhteisöllisen työn toimintamallit)
Palveluohjauksen kehittäminen omassa työssä ja yksikössä
Oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen palveluohjauksessa
Moniammatillisuus, moniasiantuntijuus ja verkostoyhteistyö käsitteinä ja käytäntölähtöinen tutkimus
Työntekijät, asiakkaat ja omaiset moniasiantuntijaverkostossa – yhteistyömuotoja käytännössä.
Vaikuttavuuden arviointi
Yhteistyöverkostojen ja moniasiantuntija – verkoston johtaminen
Sähköiset toimintaympäristöt ja e-Palvelut ohjauksessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaaritehtävä arvioidaan numeerisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
ennakkotehtävät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
kenttätyöskentely (sis. benchmarking)
tiimityöskentely
seminaari
argumentointi
yhteistoiminnallinen oppiminen
prosessikirjoittaminen
Virtuaaliosuus
Oppimateriaalit
Tabulassa lisää tietoa: http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6253 , http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6253#section-9
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 op = 216h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetus:
4.2.2016: koko päivä orientaatio ja teoriaa palveluohjauksesta
11.3.2015 koko päivä: palvelumuotoilu Tanja Verho ja moniasiantuntijuus + verkostotyöskentely Outi Wallin ja Tanja Verho,
7.4.2015 koko päivä: seminaari
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seminaaritehtävät työelämälähtöisiä
Kansainvälisyys
Kv-vaihto-opiskelijoita mukana opintojaksolla.
Tehtävissä kv-näkökulma mukana.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävät liittyvät verkostotyöskentelyyn ja palveluohjaukseen. Ne käsitellään kontaktipäivässä 11.3.2016.
Seminaaritöiden aiheet:
Tiimi 1: Palveluohjaus ja palvelumuotoilu.
Tiimi 2:Palveluohjaus ja asiakasnäkökulma
Tiimi 3: Palveluohjaus ja työntekijän näkökulma.
Tiimi 4: Palveluohjaus ja vaikuttavuus.
Tiimi 5: Palveluohjauksen käynnistäminen omassa kunnassa/organisaatiossa: suunnitelma
.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TOTEUTETAAN TAMKN YHTEISIÄ ARVIOINTIKRTEEREJÄ https://intra.tamk.fi/fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi (kts. kukin arviointikriteeri tarkemmin intrasivuilta)
* tunnistaa/määrittelee ilmiön
* suoritutuu annetuista tehtävistä
* tarkastelee/arvioi toimintaa ryhmän ja omasta näkökulmasta
* osaa kuvata oman toimintansa taludelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
* Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
* Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
* Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
* Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
* Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.Yleistää. Analysoi
Yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
* Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
* Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.