Opetuksen kehittäminen 1 (3op)
Toteutuksen tunnus: X111A7-10-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 10.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2015 - 28.01.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Musiikin koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson tyyppi
Pakollinen
Opintojakson taso
Ammattiopinnot
Opintojakson tavoite
Opiskelija hankkii tietoa ja taitoa opetukseen liittyvästä tutkimuksesta. Hän mieltää tutkimustiedon osaksi omaa ammatillista osaamistaan ja suhtautuu myönteisesti tutkimukseen. Opiskelija osaa lukea tutkimuksia ja ymmärtää tieteellisen tutkimuksen tuloksia. Hän perehtyy tutkimuseettisistä näkökulmiin ja osaa huomioida ne. Opiskelija tekee yhteenvedon aikaisemmin oppimastaan kehitysraportiksi ja pohtii siinä omaa kehittymistään opettajana. Opiskelija perehtyy opettajan työn eettisiin kysymyksiin, oppijoiden erilaisuuteen ja kykenee arvioimaan oman kasvatusfilosofiansa kehittymistä opintojen aikana.
Opintojakson sisältö
Johdatus tutkivaan työotteeseen, tutkimustyön perusteet, johdatus filosofiseen ajatteluun, opettajan etiikka, erityiskasvatukselliset ja monikulttuurisuuden haasteet opetukselle sekä tasa-arvo ja oppimisen esteettömyys.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätyöt, kirjalliset tehtävät ja mahdolliset tutustumiskäynnit, itsenäinen työskentely, luennot, keskustelut ja demonstraatiot.
Arviointimenetelmät
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi
Osallistujamerkinnät, opiskelijoiden portfoliot
Edellytys pääsemiseksi
-O X111A5-8
Kirjallisuus
Sovitaan opintojakson yhteydessä.
Opintojakson vastaavan opettajan nimi
lehtori Mirja Kopra
Lukuvuosi / lukukausi tai periodi
4./1-4
Opetuskieli
suomi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Viimeisenä lähipäivänä koohti ja arviointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-ja vertaisarviointi sekä opettajan arviointi arvosanalla hyväksytty/hylätty
Osallistujamerkinnät, työskentely lähijaksoilla (7 kertaa), työskentely Tabulassa ja ennakkotehtävien/muiden sovittujen oppimistehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätyöt, kirjalliset tehtävät ja mahdolliset tutustumiskäynnit, itsenäinen työskentely, luennot, keskustelut ja demonstraatiot
Oppimateriaalit
Pedagogiikkaa käsittelevä kirjallisuus sekä opintojakson tavoitteita tukeva kirjallisuus ja tutkimusartikkelit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää sekä yhteisen että itsenäisen työskentelyn (3 op)
Sisällön jaksotus
Seitsemän lähiopetuskertaa (à 4x45 min) syyskuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana. Muutoin itsenäistä työskentelyä hyödyntäen teoreettista tietoa sekä omista opetustunneista/havainnoinneista ja niiden reflektoinneista saatavaa kokemuksellista tietoa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvotellaan opettajan kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän toiminta- ja oppimisympäristöissä saadut kokemukset voivat toimia virikkeinä sisältöjen suuntaamisessa. Aitojen työelämäongelmien pohtiminen ja ratkaisujen etsiminen lähijaksoilla. Näin opintojaksolla on kiinteä yhteys opintojaksoon Ohjattu havainnointi ja portfolio 4.
Kansainvälisyys
Mahdollinen opiskelijavaihto