Siirry suoraan sisältöön

Opetuksen kehittäminen 1 (3op)

Toteutuksen tunnus: X111A7-10-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 10.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2015 - 28.01.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
Musiikin koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Harri Kukkonen
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
X111A7-10

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson tyyppi
Pakollinen

Opintojakson taso
Ammattiopinnot

Opintojakson tavoite
Opiskelija hankkii tietoa ja taitoa opetukseen liittyvästä tutkimuksesta. Hän mieltää tutkimustiedon osaksi omaa ammatillista osaamistaan ja suhtautuu myönteisesti tutkimukseen. Opiskelija osaa lukea tutkimuksia ja ymmärtää tieteellisen tutkimuksen tuloksia. Hän perehtyy tutkimuseettisistä näkökulmiin ja osaa huomioida ne. Opiskelija tekee yhteenvedon aikaisemmin oppimastaan kehitysraportiksi ja pohtii siinä omaa kehittymistään opettajana. Opiskelija perehtyy opettajan työn eettisiin kysymyksiin, oppijoiden erilaisuuteen ja kykenee arvioimaan oman kasvatusfilosofiansa kehittymistä opintojen aikana.

Opintojakson sisältö
Johdatus tutkivaan työotteeseen, tutkimustyön perusteet, johdatus filosofiseen ajatteluun, opettajan etiikka, erityiskasvatukselliset ja monikulttuurisuuden haasteet opetukselle sekä tasa-arvo ja oppimisen esteettömyys.

Opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätyöt, kirjalliset tehtävät ja mahdolliset tutustumiskäynnit, itsenäinen työskentely, luennot, keskustelut ja demonstraatiot.

Arviointimenetelmät
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi
Osallistujamerkinnät, opiskelijoiden portfoliot

Edellytys pääsemiseksi
-O X111A5-8

Kirjallisuus
Sovitaan opintojakson yhteydessä.

Opintojakson vastaavan opettajan nimi
lehtori Mirja Kopra

Lukuvuosi / lukukausi tai periodi
4./1-4

Opetuskieli
suomi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Viimeisenä lähipäivänä koohti ja arviointi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse-ja vertaisarviointi sekä opettajan arviointi arvosanalla hyväksytty/hylätty
Osallistujamerkinnät, työskentely lähijaksoilla (7 kertaa), työskentely Tabulassa ja ennakkotehtävien/muiden sovittujen oppimistehtävien tekeminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätyöt, kirjalliset tehtävät ja mahdolliset tutustumiskäynnit, itsenäinen työskentely, luennot, keskustelut ja demonstraatiot

Oppimateriaalit

Pedagogiikkaa käsittelevä kirjallisuus sekä opintojakson tavoitteita tukeva kirjallisuus ja tutkimusartikkelit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää sekä yhteisen että itsenäisen työskentelyn (3 op)

Sisällön jaksotus

Seitsemän lähiopetuskertaa (à 4x45 min) syyskuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana. Muutoin itsenäistä työskentelyä hyödyntäen teoreettista tietoa sekä omista opetustunneista/havainnoinneista ja niiden reflektoinneista saatavaa kokemuksellista tietoa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvotellaan opettajan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän toiminta- ja oppimisympäristöissä saadut kokemukset voivat toimia virikkeinä sisältöjen suuntaamisessa. Aitojen työelämäongelmien pohtiminen ja ratkaisujen etsiminen lähijaksoilla. Näin opintojaksolla on kiinteä yhteys opintojaksoon Ohjattu havainnointi ja portfolio 4.

Kansainvälisyys

Mahdollinen opiskelijavaihto

Siirry alkuun