Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllinen opettajuus (5op)

Toteutuksen tunnus: 2X00BT92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 17.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.10.2015 - 12.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
Musiikin koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Maarit Kolari
Opintojakso
2X00BT92

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- sijoittaa oman opetuksensa osaksi opetussuunnitelman kokonaisuutta
- yhdistää musiikkipedagogina toimimisen opettajan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen vaikuttamistehtävään
- kuvata yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeita sekä ottaa ne huomioon toimiessaan musiikkipedagogina erilaisten yhteisöjen jäsenenä
- tunnistaa syrjäytymisvaarassa olevia ja toimia tasa-arvoa edistävällä tavalla
- tekee hahmotelman oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelmaksi

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä, joihin kehitetään vastauksia
- mitä tarkoittaa kansalaisvaikuttaminen ja miten musiikkipedagogi toimii vaikuttajana?
- miten arvot ohjaavat ihmisten ja yhteisöjen toimintaa?
- mikä on opetussuunnitelman tehtävä ja merkitys opettajan työssä?
- mitä tarkoittaa piilo-opetussuunnitelma ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- mitä tarkoittaa, että opettaja on koulutusinstituution arvojen edustaja?
- mikä on koulutuksen yhteiskunnallinen tehtävä?
- millä tavoin musiikkipedagogi ja opettajayhteisö voi tukea oppilaiden kiinnittymistä opintoihin ja soittoharrastukseen?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pääsosin yhteisöllisiä ryhmätyömenetelmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta on 36 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.

Siirry alkuun