Yhteisöllinen opettajuus (5op)
Toteutuksen tunnus: 2X00BT92-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 17.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.10.2015 - 12.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Musiikin koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Maarit Kolari
- Opintojakso
- 2X00BT92
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- sijoittaa oman opetuksensa osaksi opetussuunnitelman kokonaisuutta
- yhdistää musiikkipedagogina toimimisen opettajan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen vaikuttamistehtävään
- kuvata yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeita sekä ottaa ne huomioon toimiessaan musiikkipedagogina erilaisten yhteisöjen jäsenenä
- tunnistaa syrjäytymisvaarassa olevia ja toimia tasa-arvoa edistävällä tavalla
- tekee hahmotelman oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelmaksi
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä, joihin kehitetään vastauksia
- mitä tarkoittaa kansalaisvaikuttaminen ja miten musiikkipedagogi toimii vaikuttajana?
- miten arvot ohjaavat ihmisten ja yhteisöjen toimintaa?
- mikä on opetussuunnitelman tehtävä ja merkitys opettajan työssä?
- mitä tarkoittaa piilo-opetussuunnitelma ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- mitä tarkoittaa, että opettaja on koulutusinstituution arvojen edustaja?
- mikä on koulutuksen yhteiskunnallinen tehtävä?
- millä tavoin musiikkipedagogi ja opettajayhteisö voi tukea oppilaiden kiinnittymistä opintoihin ja soittoharrastukseen?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pääsosin yhteisöllisiä ryhmätyömenetelmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta on 36 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.