Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-29-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.08.2015 - 31.12.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tapio Salomäki
- Tarja Aaltonen
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
Poissaolo korvataan lisätehtävällä. Etätehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento, harjoitukset, etätehtävät, vierailukäynnit.
Raijan osuudessa ennakkotehtävä( arvioidaan hyväksytty/hylätty/ ja etätehtävä ( arvioidaan 0-5)
Tapio etätehtävä ( arvioidaan 0-5)
Tarja etätehtävä (arvioidaanhyväksytty/hylätty), liitetään harjoitteluun
Oppimateriaalit
Raijan osuuden materiaali on Tabulassa http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=5781
http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=5781 15ASO-VP-MODULLI sivut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 x 27 = 216h
Kontaktiopetus 40h
Vierailukäynnit 10h
Itsenäinen 166
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus: 8.9 ap yhteinen aloitus, jossa esitellään modullin kokonaisuus muut kontaktikerrat Raija 11.9 ip/Raija 6.10 ap/Tapio 8.10 ip/Raija 10.11 ap ja ip /Tapio 11.11. ap/Tarja 13.11. ap / 8.12 ap Raija ja viimeinen kontaktikerta Tapio ja Raija 11.12.ip.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukäynnit päiväkotiin ( vaihtoehtoiset pedagogiikat).
Päiväkotiharjoittelu on tiiviisti integroitu teoriaopetukseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Kokonaisuus jakautuu 3 opettajan kesken
Tapio Salomäki Filosofinen, historiallinen ja varhaiskasvatuksen lähtökohtiin perustuva näkökulma 3,5op
Raija Yliniemi Varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulma 3.5op
Tarja Aaltonen Kehityspsykologinen näkökulma varhaiskasvatukseen 1op
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä:
Esseessä/raportissa on asiatietoihin liittyviä virheitä huomattavasti. Käsitteet on ymmärretty väärin tai ristiriitaisesti. Opiskelijan työ osoittaa puutteellista paneutumista annettuihin tehtäviin.
Hylätty tehtävä on mahdollista täydentää arvioinnin jälkeen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä:
1.Asioiden käsittely ja käsitteiden avaaminen on suppea
2.Kirjallinen työ ei ole looginen, jäsentynyt kokonaisuus, ongelmia vastausten rajauksessa.
3. työ on kokonaisuudessaan suppea
4. tiedon soveltaminen, kantaaottaminen , omiin kokemuksiin reflektointi on vähäistä
5. Teksti on pinnallista ja kuvailevaa,referoitua
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä:
1.vastaukset on rajattu hyvin ja työ on kokonaisuudessaan selkeä
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta on onnistunut ja sisältö on monipuolinen
3 tehtävässä on sovellettu tietoa,esitetty omia näkemyksiä, reflektoitu omaa osaamista ja omia kokemuksia
4 Käsitteet ja asiat on selkeästi esitetty ja niiden alkuperäinen merkitys tulee esille.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä:
1.vastaukset on rajattu hyvin ja työ on kokonaisuudessaan selkeä
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta on onnistunut erittäin hyvin ja sisältö on monipuolinen
3 tehtävässä on sovellettu tietoa,esitetty omia näkemyksiä, reflektoitu omaa osaamista ja omia kokemuksia
4 Käsitteet ja asiat on selkeästi esitetty ja niiden alkuperäinen merkitys tulee esille.
5. Teksti on omakohtaista ja analyyttista.
6. Asiat on hyvin argumentoitu ja myös kriittinen ja innovatiivinen ote tulee tekstissä esille.