Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-20-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.01.2015 - 31.07.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 29.05.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 28.5
Kirjana: Freire, Sorrettujen pedagogiikka
Etätehtävä joka Tabulassa ja siihen liittyvä materiaali. Raija Yliniemi ottaa vastaan . Palautus 1.6.15
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etätehtävät itsenäisenä opiskeluna
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan tunnit 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 91 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta 16.3 - 28.5
16.3 Totsun esittely, sosiaalipolitiikka ja sosiaalityö
17.3. 9-12 Raija koko ryhmä Mitä on sosiaalipedagogiikka? Sos.pedagogiikan toiminta periaatteet.
20.3 ap Juha Sosiaalityön lähtökohtia
13.4 9-12 Ryhmä 1 Raija / Ryhmä 2 Juha Sorrettujen pedagogiikka 1.
13.4 ip koko ryhmä Juha Välineellinen järki ja kriittinen pedagogiikka
13.4 klo 13-16
15.4 9-12 Ryhmä 1 Juha Sorrettujen pedagogikkka 2/Ryhmä 2 Raija
16.4 9- 12 Raija koko ryhmä Integraati ja emansipaatio, vapauttava kasvatus ja pedagoginen suhde
25.5 13-16 Juha koko ryhmä Yhteisöllisyys sosiaalipedagogisena strategiana
26.5 13-16 Juha koko ryhmä sosiaalipedagoginen sosiaalityö käytännössä
28.5 9-12 Tentti ja Yhteenveto kokonaisuudesta Raija ja Juha
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä sosiaalipedagogiikka ( Raija):
Kokonaisuus ei ole selkeä, asiat käsitellään, eritellään pinnallisesti, yleisellä tasolla. Paljon lähes suoraa lainausta. Soveltamista ja kommentointia erittäin niukasti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä ( Raija): Keskeiset asiat käsitelty selkeästi. Teksti sujuvaa, mutta melko referoivaa. Omia näkemyksiä ilmaistu jonkin verran. Tekstistä selviää asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä ( Raija) : Asioita käsitelty jäsentyneesti ja monipuolisesti. Työ on selkeästi rajattu ja vastaa annettuihin aiheisiin, teemoihin. Teksti on analysoivaa. Omia kommentteja, kokemuksia ja näkemyksiä esitellään hyvin. Työssä näkyy oma reflektointi ja teksti on omakohtaista.