Sosionomin osaaminen senioripalveluissa - harjoittelu (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-52-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 15.11.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Toni Leander
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Raija Yliniemi
- Vastuuhenkilö
- Toni Leander
- Opintojakso
- 7S-52
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää gerontologisen sosiaalialan työn eettiset periaatteet ja juridiset säädökset salassapidosta sekä asiakkaan asemasta
- osaa luoda vuorovaikutussuhteen ikäihmiseen ja osaa havainnoida tämän toimintakykyä
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa reflektoida teoreettisesti vuorovaikutustaan
- tunnistaa vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa selittää ikäihmisen palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
Sisältö (Opintojakso)
- Ikääntyneen kohtaaminen ja toimintakyky arjessa - harjoittelu
- Sosionomin osaamisen gerontologisen sosiaalialan työnlähtökohdat
- Vanhuus kokemuksellisesti
- Vuorovaikutusprosessi, ikääntyneen kohtaaminen arjessa,
- Olennainen lainsäädäntö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Raportin palautus Tabulaan 11.1.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus vaatii osallistumisen kontaktiopetukseen,oman vanhuskumppanin tapaamisen viikottain,joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen osallistuminen.
Harjoittelusta kirjoitetaan raportii, joka arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty vaatii vähintään H3 tason.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- opiskelija käy tapaamasta oma asiakastaan kerran viikossa (pääsääntöisesti ti tai ke iltapäivisin)
- opiskelija pyrkii luomaan hyvän ja luottamuksellisen suhteen kumppaniinsa
- yhteinen toiminta lähtee asiakkaan toivomuksista ja tarpeista – toiminta voi
olla ulkoilua, pienten asioiden hoitamista yhdessä, arkisten toimintojen
tekemistä yhdessä, ulkoilua, keskustelua, lukemista yms.
- harjoittelun päätteeksi toteutetaan yhteinen joulujuhla koululla 11.12.2015 klo 13-15
- opiskelija pitää päiväkirjaa kokemuksistaan ja oppimisestaan ja tämän pohjalta
kirjoittaa harjoitteluraportin.
Harjoitteluraportista annetaan tarkempi ohjeistus 8.9 infossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ( info,palaute ja teoria) )yht. 24h
Perehdytys ja kumppanin tapaamiset 34h
Joulujuhlan suunnittelu, valmistelu ja toteutus 11h
Loppuraportti 12h
YHTEENSÄ 81h = 3op
Sisällön jaksotus
To 8.9. info 9.00-12.00 Raija Yliniemi ja Toni Leander
Perehdytys 3.9. tai/ja 7.9 sovitaan jokaisen paikan kanssa.
Tämän jälkeen tapaamiset ti ja ke iltapäivisin vk 38-48, Vk 42 syyslomalla ei tamaamisia
Palautepäivä 4 h 30.11
Joulujuhlat pe 11.12 klo 13.00- 15.00
Raportin palautus 11.1.2016
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä erityöelämätahojen kanssa.
Koskikoti - kaupunkilähetys
Viola-koti
Mummon kammari
Petäjäkoti
Tampereen kaupunki kotihoito
Pirkanmaan senioripalvelut
Vaskikoti
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty suoritus vaatii osallistumisen kontaktiopetukseen, vahuksen tapaamisen viikottain,joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen osallistuminen.
Harjoittelusta kirjoitetaan raportii.Raportti arvioidaan hyväksytty / hylätty tai täydennettävä
Huomioithan, että hyväksytyn raja on H3 katso alla olevat arviointikriteerit.
Tyydyttävä (1-2) siis hylätty/täydennettävä : Raportti on toimintaa kuvaileva ja siinä ei juurikaan ole toiminnan reflektointia, pohdinnan liittämistä teoreettisiin käsitteisiin, ilmiöihin. Teksti on epäselvää, jäsentymätöntä.
Hyvä (3-4): opiskelija jäsentää kuvaamiansa ja kertomiansa tapahtumia jonkin tai joidenkin opetuksessa esillä olleen teemojen (vuorovaikutuksen käsite, ihmisen elämänkaari ja elämäkerta, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestyminen,ohjaus sekä eettiset kysymykset ym.) avulla. Kykenee arvioimaan omaa toimintaa ja oppimistaan.
Kiitettävä (5): opiskelija jäsentää ja analysoi kuvaamiansa ja kertomiansa tapahtumia opetuksen teemojen (vuorovaikutuksen käsite, ihmisen elämänkaari ja elämäkerta, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestyminen,ohjaus sekä eettiset kysymykset) avulla sekä sen lisäksi liittää tapahtumia ja asioita toisiinsa prosesseiksi, löytäen asioiden ja tapahtumien välisiä suhteita. Opiskelija osaa myös konkretisoida havaintojaan tapaamisprosessin aikana omilla esimerkeillään, arvioi omaa toimintaansa ja miettii kehittämisen tarpeita koko työskentelyn osalta.