Social Support and Care of the Elderly - Practical Placement (3 cr)
Code: 7S-52-3004
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 15.11.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ulla-Maija Takkunen
- Toni Leander
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Raija Yliniemi
- Person in charge
- Toni Leander
- Course
- 7S-52
Objectives (course unit)
Student
- understand the ethical principles of work with the aged and legislation on confidentiality and the status of clients
- can interact with elderly clients and make observations about their functional ability
- know and recognise the principles and different stages of interaction process
- can theoretically reflect own interaction
- understand individual and communal factors related to old age
- can describe the method of implementing elderly client’s services, legislative principles, and the role of Bachelor of Social Services in the implementation process
Content (course unit)
- Encountering elderly people and functional ability in everyday life
- The competencies of Bachelor of Social Services in working with senior citizens and the aged
- Essential legislation governing the work with the aged
- Experiences of old age
- Interaction process, encountering elderly people in everyday life, validation method
Exam schedules
Raportin palautus Tabulaan 11.1.2016
Assessment methods and criteria
Hyväksytty suoritus vaatii osallistumisen kontaktiopetukseen,oman vanhuskumppanin tapaamisen viikottain,joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen osallistuminen.
Harjoittelusta kirjoitetaan raportii, joka arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty vaatii vähintään H3 tason.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
- opiskelija käy tapaamasta oma asiakastaan kerran viikossa (pääsääntöisesti ti tai ke iltapäivisin)
- opiskelija pyrkii luomaan hyvän ja luottamuksellisen suhteen kumppaniinsa
- yhteinen toiminta lähtee asiakkaan toivomuksista ja tarpeista – toiminta voi
olla ulkoilua, pienten asioiden hoitamista yhdessä, arkisten toimintojen
tekemistä yhdessä, ulkoilua, keskustelua, lukemista yms.
- harjoittelun päätteeksi toteutetaan yhteinen joulujuhla koululla 11.12.2015 klo 13-15
- opiskelija pitää päiväkirjaa kokemuksistaan ja oppimisestaan ja tämän pohjalta
kirjoittaa harjoitteluraportin.
Harjoitteluraportista annetaan tarkempi ohjeistus 8.9 infossa.
Student workload
Kontaktiopetus ( info,palaute ja teoria) )yht. 24h
Perehdytys ja kumppanin tapaamiset 34h
Joulujuhlan suunnittelu, valmistelu ja toteutus 11h
Loppuraportti 12h
YHTEENSÄ 81h = 3op
Content scheduling
To 8.9. info 9.00-12.00 Raija Yliniemi ja Toni Leander
Perehdytys 3.9. tai/ja 7.9 sovitaan jokaisen paikan kanssa.
Tämän jälkeen tapaamiset ti ja ke iltapäivisin vk 38-48, Vk 42 syyslomalla ei tamaamisia
Palautepäivä 4 h 30.11
Joulujuhlat pe 11.12 klo 13.00- 15.00
Raportin palautus 11.1.2016
Practical training and working life cooperation
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä erityöelämätahojen kanssa.
Koskikoti - kaupunkilähetys
Viola-koti
Mummon kammari
Petäjäkoti
Tampereen kaupunki kotihoito
Pirkanmaan senioripalvelut
Vaskikoti
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty suoritus vaatii osallistumisen kontaktiopetukseen, vahuksen tapaamisen viikottain,joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen osallistuminen.
Harjoittelusta kirjoitetaan raportii.Raportti arvioidaan hyväksytty / hylätty tai täydennettävä
Huomioithan, että hyväksytyn raja on H3 katso alla olevat arviointikriteerit.
Tyydyttävä (1-2) siis hylätty/täydennettävä : Raportti on toimintaa kuvaileva ja siinä ei juurikaan ole toiminnan reflektointia, pohdinnan liittämistä teoreettisiin käsitteisiin, ilmiöihin. Teksti on epäselvää, jäsentymätöntä.
Hyvä (3-4): opiskelija jäsentää kuvaamiansa ja kertomiansa tapahtumia jonkin tai joidenkin opetuksessa esillä olleen teemojen (vuorovaikutuksen käsite, ihmisen elämänkaari ja elämäkerta, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestyminen,ohjaus sekä eettiset kysymykset ym.) avulla. Kykenee arvioimaan omaa toimintaa ja oppimistaan.
Kiitettävä (5): opiskelija jäsentää ja analysoi kuvaamiansa ja kertomiansa tapahtumia opetuksen teemojen (vuorovaikutuksen käsite, ihmisen elämänkaari ja elämäkerta, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestyminen,ohjaus sekä eettiset kysymykset) avulla sekä sen lisäksi liittää tapahtumia ja asioita toisiinsa prosesseiksi, löytäen asioiden ja tapahtumien välisiä suhteita. Opiskelija osaa myös konkretisoida havaintojaan tapaamisprosessin aikana omilla esimerkeillään, arvioi omaa toimintaansa ja miettii kehittämisen tarpeita koko työskentelyn osalta.