Ihmisen kehityksen ja elämänkulun psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-13-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 04.10.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 26.11.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (Opintojakso)
- Ajankohtaista psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Kiintymyssuhteista ja tunne-elämän merkityksestä
- Tietoa traumoista ja elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalikehitys ja seksuaalikasvatus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välitehtävien palautuksien ajankohdat selviävät myöhemmin:
- Seksuaalisuuden kehitys -tehtävä, palautus lähikerralle 29.9.2015
- Yli sukupolvien -tehtävä, sisältää elokuvan katselun, yhteenveto 6.11. mennessä tabulaan
- Aikuisuuden ja vanhuuden haastattelu, palautus lähikerralle 16.11.2015
Seminaaripäivät: rinnakkaisseminaarit to 26.11. klo 13-16. Seminaariesitysten ja opponoinnin järjestys seminaariohjelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätyöskentely ja esitys (arvionti 1-5)
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille (80% läsnä, lähiopetuskerroistapoissaolokerroilta korvaavat tehtävät)
- Välitehtävien tekeminen (hyväksytty/hylätty) Tarkemmat ohjeet aloituskerralla sekä tabulassa
- Seminaaripäiviin osallistuminen & opponointi
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- ongelmalähtöinen opiskelu
- aktivoivat kirjoitustehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- opetuskeskustelu
- luennot
- ryhmätyöt
- seminaari
- oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kurssilla ei ole varsinaista kurssikirjallisuutta, vaan opiskelija etsii itse aktiivisesti tieteellisiä artikkeleita, kirjallisuutta ym. Opiskelijan lähteet määräytyvät siis yksilöllisest hänen oman tehtävän määrittelynsä ja suuntautumisensa mukaisesti. Lähteiden käyttöä arvioidaan välitehtävien sekä esitelmän yhteydessä, joihin opiskelija on liittänyt lähdeluettelon.
Kirja- ja artikkelilista, jota opiskelija voi hyödyntää opiskelussaan, löytyy opintojakson tabulasivuilta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 27hx5 = 135h
Lähiopetus 8 kertaa= 32 h
Seminaaripäivät 4 h
Ryhmätyö ja esityksen valmistelu 66h
Välitehtävät 33 h
Sisällön jaksotus
Lähiopetuskerrat etenevät seuraavasti:
8.9. ip Aloitus, Ohjeet , ryhmiin jako & Johdanto (KAIKKI)
R2 ti 15.9. ip ja R1 ke 16.9. ip
- Kiintymyssuhteet ja lapsuus, Tarja Aaltonen
R2 ti 22.9. ip ja R2 ke 23.9. ip
Tunne-elämän jatkumo, Tarja Aaltonen
R2 ti 29.9.ip ja R1 ke 30.9. ip
Nuoruus, Minna Putous + seksuaalisuuden kehitys -tehtävä mukaan opetuskerralle
R2 ti 6.10. ip ja R1 ke 7.10 ip
Aikuisuus, Minna Putous
R2 ti 20.10.ip ja R1 ke 21.10. ip
Sukupuoli, parisuhde ja vuorovaikutus, Tarja Aaltonen ja Minna Putous
Ma 2.11. ip koko ryhmä klo 13-16 Traumat
Välitehtävä: Ylisukupolvien, jonka palautus 6.11. mennessä tabulaan
Ma 16.11. klo 13-16 R1 ja R2 rinnakkain samaan aikaan:
Vanhuus elämänkulun vaiheena, Tarja Aaltonen, Minna Putous + välitehtävä: Aikuisuuden ja vanhuuden haastattelu mukaan opetuskerralle
Seminaarit: Rinnakkaiseminaarit to 26.11. klo 13-6 Tarja Aaltonen ja Minna Putous
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan kanssa erillisellä sopimuksella vaihtoehtoinen toteutus.
Lisätietoja opiskelijoille
Päivätoteutus, sosionomikoulutuksen 15SO-ryhmälle.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Osaa tarkastella omaa elämänkulkuaan jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa nimetä kiintymyssuhdemallit ja kertoa, miten kiintymyssuhdemalli syntyy ja minkälaisia vaikutuksia sillä on.
- Osaa tunnistaa tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa määritellä seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkitystä huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Osaa tarkastella omaa ja muiden elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- Osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Osaa tarkastella ja analysoida ihmisen elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat myös sosiaalialan kontekstissa.
- Osaa vertailla kiintymyssuhdemalleja ja selittää niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa sosionomin työn kannalta
- Osaa eritellä tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- Osaa jäsentää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden