Developmental Psychology (5 cr)
Code: 7S-13-3005
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 04.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 26.11.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students
- perceive the cycle of life as a continuum and as a mental, physical, and social synthesis taking different stages and events of life into account
- can describe attachment patterns, know how they are formed, and understand their significance in the cycle of life
- can describe the development of emotional life and its significance in the different stages of life
- can describe sexual development and the importance of sexuality education taking mental, physical, and social aspects into account
Content (course unit)
- Current psychological information on the different stages of life
- Attachment patterns and the significance of emotional life
- Information on traumas and different possibilities of the life cycle in relation to mental healing
- Sexual development and sexuality education
Exam schedules
Välitehtävien palautuksien ajankohdat selviävät myöhemmin:
- Seksuaalisuuden kehitys -tehtävä, palautus lähikerralle 29.9.2015
- Yli sukupolvien -tehtävä, sisältää elokuvan katselun, yhteenveto 6.11. mennessä tabulaan
- Aikuisuuden ja vanhuuden haastattelu, palautus lähikerralle 16.11.2015
Seminaaripäivät: rinnakkaisseminaarit to 26.11. klo 13-16. Seminaariesitysten ja opponoinnin järjestys seminaariohjelman mukaisesti.
Assessment methods and criteria
- Ryhmätyöskentely ja esitys (arvionti 1-5)
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille (80% läsnä, lähiopetuskerroistapoissaolokerroilta korvaavat tehtävät)
- Välitehtävien tekeminen (hyväksytty/hylätty) Tarkemmat ohjeet aloituskerralla sekä tabulassa
- Seminaaripäiviin osallistuminen & opponointi
Teaching methods
- ongelmalähtöinen opiskelu
- aktivoivat kirjoitustehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- opetuskeskustelu
- luennot
- ryhmätyöt
- seminaari
- oppimispäiväkirja
Learning materials
Kurssilla ei ole varsinaista kurssikirjallisuutta, vaan opiskelija etsii itse aktiivisesti tieteellisiä artikkeleita, kirjallisuutta ym. Opiskelijan lähteet määräytyvät siis yksilöllisest hänen oman tehtävän määrittelynsä ja suuntautumisensa mukaisesti. Lähteiden käyttöä arvioidaan välitehtävien sekä esitelmän yhteydessä, joihin opiskelija on liittänyt lähdeluettelon.
Kirja- ja artikkelilista, jota opiskelija voi hyödyntää opiskelussaan, löytyy opintojakson tabulasivuilta
Student workload
5op = 27hx5 = 135h
Lähiopetus 8 kertaa= 32 h
Seminaaripäivät 4 h
Ryhmätyö ja esityksen valmistelu 66h
Välitehtävät 33 h
Content scheduling
Lähiopetuskerrat etenevät seuraavasti:
8.9. ip Aloitus, Ohjeet , ryhmiin jako & Johdanto (KAIKKI)
R2 ti 15.9. ip ja R1 ke 16.9. ip
- Kiintymyssuhteet ja lapsuus, Tarja Aaltonen
R2 ti 22.9. ip ja R2 ke 23.9. ip
Tunne-elämän jatkumo, Tarja Aaltonen
R2 ti 29.9.ip ja R1 ke 30.9. ip
Nuoruus, Minna Putous + seksuaalisuuden kehitys -tehtävä mukaan opetuskerralle
R2 ti 6.10. ip ja R1 ke 7.10 ip
Aikuisuus, Minna Putous
R2 ti 20.10.ip ja R1 ke 21.10. ip
Sukupuoli, parisuhde ja vuorovaikutus, Tarja Aaltonen ja Minna Putous
Ma 2.11. ip koko ryhmä klo 13-16 Traumat
Välitehtävä: Ylisukupolvien, jonka palautus 6.11. mennessä tabulaan
Ma 16.11. klo 13-16 R1 ja R2 rinnakkain samaan aikaan:
Vanhuus elämänkulun vaiheena, Tarja Aaltonen, Minna Putous + välitehtävä: Aikuisuuden ja vanhuuden haastattelu mukaan opetuskerralle
Seminaarit: Rinnakkaiseminaarit to 26.11. klo 13-6 Tarja Aaltonen ja Minna Putous
Completion alternatives
Opettajan kanssa erillisellä sopimuksella vaihtoehtoinen toteutus.
Further information
Päivätoteutus, sosionomikoulutuksen 15SO-ryhmälle.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Osaa tarkastella omaa elämänkulkuaan jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa nimetä kiintymyssuhdemallit ja kertoa, miten kiintymyssuhdemalli syntyy ja minkälaisia vaikutuksia sillä on.
- Osaa tunnistaa tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa määritellä seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkitystä huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Osaa tarkastella omaa ja muiden elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- Osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Osaa tarkastella ja analysoida ihmisen elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat myös sosiaalialan kontekstissa.
- Osaa vertailla kiintymyssuhdemalleja ja selittää niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa sosionomin työn kannalta
- Osaa eritellä tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- Osaa jäsentää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden