Lastensuojelu ja perhetyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-30-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.12.2014 - 31.01.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 22.04.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Tapio Salomäki
- Anssi-Pekka Udd
- Vastuuhenkilö
- Anssi-Pekka Udd
- Opintojakso
- 7S-30
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja arjessa
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta ja ilmiöitä lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Sisältö (Opintojakso)
- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, ammatillisuuden rajat ja jaksaminen, tehtävärakenne, työyhteisössä toimiminen, moniammatillinen verkostotyö
- Kokemuksia asiakkuudesta, lapsi- ja perhekeskeisyys, varhainen tuki, lastensuojelun perhetyö, perhekuntoutus, oppilashuolto
- Hoito- ja kasvatustyö laitoshuollossa, arkilähtöisyys, dialogisuus, yhteisöllisyys,
- Kriisiprosessi, traumatisoituminen, vuorovaikutustraumatisoituminen, traumataustan huomioiva työote
-Sosionomin asiakastyömenetelmäopintojen tavoitteellinen ja suunnitelmallinen soveltaminen yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- Yhteisvastuu, arkilähtöisyys, dialogisuus, hoito- ja kasvatustyö sekä pedagogiikka laitoshuollossa
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdetyö, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, lähisuhdeväkivalta, monikulttuurisuus, kehitysvammaisuus, lapsi ja vanhemman vankeusrangaistus, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, yrittäjänä lastensuojelussa tai muut työelämästä nousseet aiheet
- Lastensuojelua koskevat lait ja niitä koskevat tiedonhankintataidot, palvelujärjestelmä, asiakasprosessi, vaikuttavuus lastensuojelussa
- Ajankohtainen tutkimustieto
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
VARSINAISTA TENTTIÄ EI OLE!
Erityiskysymystehtävän palautus tabulaan ja posteriesittelyt ti 21.4.
Henkilökohtaisen prosessin reflektio ja palautus ke 22.4.
Loppuseminaarin suunnittelu ja osallistuminen ke 22.4.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- Henkilökohtainen prosessi/oppimispäiväkirja - lähikertojen sisällöt ja reflektiotehtävät sekä loppureflektio prosessista 22.4. (hyv/täyd.)
- Erityiskysymystehtävän itsenäinen tekeminen ja posteriesittelyt 21.4. (1-5)
- Lastensuojelun laatu ja tulevaisuus -loppuseminaarin suunnittelu ja toteuttaminen 22.4.
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua HUHTIKUUSSA 2015
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Itsenäinen työskentely
- Verkko-opetus
- Henkilökohtaiset reflektiotehtävät
- Seminaarityöskentely
Oppimateriaalit
TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S-30-3003 Lastensuojelu ja perhetyö (14ASOSI), EI avainta
KIRJALLISUUTTA YM.
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2012.
- Reijonen, M. 2008. Oivaltava kohtaaminen. Auttajan sijaistraumatisoitumisesta SIVUT: 50-59.
- Työmenetelmät- ja välineet: Lastenuojelun käsikirja - http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/tyomenetelmat-ja-valineet
- Mustajärvi , S. 2008. Perhetyöhön sitoutuminen. Pro gradu. Tampereen yliopisto, SIVUT: 21-29, 39-48, 48-70, 70-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013, Sosiaalihuoltolain uudistus (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, THL ym.
- Muut tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Erityiskysymystehtävään liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: n. 1,5 op = 44 h
Itsenäinen työskentely 6,5 op = 172 h (Erityiskysymystehtävä n. 2 op = 54 h; Tabulamateriaalit ja välitehtävät n. 3 op = 81 h; Päiväkirja ja reflektiotehtävät n. 1,5 op = 40 h)
Sisällön jaksotus
OPINTOJAKSON ETENEMINEN
ke 21.1. 8 h: Lapsen kohtaaminen - koulutus: juhlasali TAMK
to 22.1. 4 h: Toteutusinfo, Johdatus moduliin -paneeli, (Koulutusreflektio)
MATERIAALIT JA TEHTÄVÄT: Työntekijänä lastensuojelussa, Asiakkaan ja läheisten osallisuus, Ehkäisevä työ, Lastensuojelun perhetyö
ti 3.3. 4 h: Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana - trauma- ja vuorovaikutusnäkökulmat
ke 4.3. 8 h: Kohti monialaista ehkäisevää työtä 4 h - Arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö 4 h
MATERIAALIT JA TEHTÄVÄT: "Itsehuolto", Laitoshuolto
ke 25.3. 8 h: Sijaistraumatisoituminen ja jaksaminen 4 h, Laitoshuollon pedagogiikka 4 h
MATERIAALIT JA TEHTÄVÄT: Monialainen työskentely, Menetelmät lastensuojelussa, Lastensuojelun laatu, kehittäminen ja tulevaisuus
ti 21.4. 4 h: Erityiskysymystehtävien posteriesittelyt
ke 22.4. 8 h: Lastensuojelun laatu- ja tulevaisuusseminaari työelämän kanssa 4 h, Henk.kohtaiset reflektiot 4 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson sisältöjä voi AHOTOIDA aiemmalla osaamisella sopimalla asiasta tarkemmin Anssi-Pekka Udd:in kanssa ja toimimalla Ahotointiprosessin edellyttämällä tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson asioiden yhdistäminen omaan työhön, tutustumiskäynnit Erityiskysymys -tehtävässä, työelämävierailijat.
Lisätietoja opiskelijoille
TOTEUTUS TARKOITETTU ENSISIJAISESTI RYHMÄLLE 14ASOSI!!
MUIDEN RYHMIEN OPISKELIJOIDEN OSALLISTUMISESTA SOVITTAVA ANSSI-PEKKA UDD:IN KANSSA!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia