Skip to main content

Child Welfare and Family Work (8 cr)

Code: 7S-30-3003

General information


Enrolment period
18.12.2014 - 31.01.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2015 - 22.04.2015
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
6 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Ulla-Maija Takkunen
Tapio Salomäki
Anssi-Pekka Udd
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-30

Objectives (course unit)

1. Bachelor of Social Services in Child Welfare Services
Students
- are able to analyse their individual and professional identity in child welfare services
2. Child and Family as Clients of Child Welfare Services
Students
- are able to notice and stabilize crisis and trauma reactions as well as interactional problems in the family
- can analyse the child and family’s experiences on being a client of child welfare services and take them into account in client work
- can apply child and family-oriented approach in family work
3. Methods and Approaches to Work in Interaction with Clients and Institutional Care
Students
- can apply different methods and approaches to work with clients
- can analyse everyday life in institutional care and apply different methods and approaches to work there
4. Phenomena and Special Issues in Child Welfare
Students
- can describe phenomena and special issues related to child welfare
- can analyse the significance of phenomena and special issues in client relationships, everyday life, and own work
5. Advanced Knowledge of Legislation, Service system and Client process
Students
- can evaluate client relationships and phenomena in child welfare from the perspective of child welfare legislation, service system, and client process

Content (course unit)

Bachelor of Social Services in Child Welfare Services
- Own upbringing and educational history, pedagogical awareness, values, ethics, attitude, courage, experiences of workers, boundaries of professionalism, well-being at work, task structure, pair work, multi-professional cooperation
Child and Family as Clients of Child Welfare Services
- Crisis process, taking trauma history into account, family interaction, vicarious traumatization
- Experiences of children and parents on being clients
- Child and family-centred approach, family work, family foster care
Methods and Approaches to Work in Interaction with Clients and Institutional Care
- Goal-orientation, methodicalness, assessment, client-specific plan, everyday life, dialogue, community, being a member of a work community and a multi-professional team, social pedagogy
- Care and education in institutional care
Phenomena and Special Issues in Child Welfare
- Mental health and substance abuse work, violence and sexual abuse, multi-culturalism, developmental disability/special education, parent’s incarceration and the child, handling aggressive clients, entrepreneurship in child welfare, other topical issue
Advanced Knowledge of Legislation, Service System and Client Process
- Child welfare legislation, other applicable laws, service system, client process

Exam schedules

VARSINAISTA TENTTIÄ EI OLE!
Erityiskysymystehtävän palautus tabulaan ja posteriesittelyt ti 21.4.
Henkilökohtaisen prosessin reflektio ja palautus ke 22.4.
Loppuseminaarin suunnittelu ja osallistuminen ke 22.4.

Assessment methods and criteria

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- Henkilökohtainen prosessi/oppimispäiväkirja - lähikertojen sisällöt ja reflektiotehtävät sekä loppureflektio prosessista 22.4. (hyv/täyd.)
- Erityiskysymystehtävän itsenäinen tekeminen ja posteriesittelyt 21.4. (1-5)
- Lastensuojelun laatu ja tulevaisuus -loppuseminaarin suunnittelu ja toteuttaminen 22.4.
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua HUHTIKUUSSA 2015

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- Lähiopetus
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Itsenäinen työskentely
- Verkko-opetus
- Henkilökohtaiset reflektiotehtävät
- Seminaarityöskentely

Learning materials

TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S-30-3003 Lastensuojelu ja perhetyö (14ASOSI), EI avainta
KIRJALLISUUTTA YM.
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2012.
- Reijonen, M. 2008. Oivaltava kohtaaminen. Auttajan sijaistraumatisoitumisesta SIVUT: 50-59.
- Työmenetelmät- ja välineet: Lastenuojelun käsikirja - http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/tyomenetelmat-ja-valineet
- Mustajärvi , S. 2008. Perhetyöhön sitoutuminen. Pro gradu. Tampereen yliopisto, SIVUT: 21-29, 39-48, 48-70, 70-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013, Sosiaalihuoltolain uudistus (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, THL ym.
- Muut tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Erityiskysymystehtävään liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet

Student workload

Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: n. 1,5 op = 44 h
Itsenäinen työskentely 6,5 op = 172 h (Erityiskysymystehtävä n. 2 op = 54 h; Tabulamateriaalit ja välitehtävät n. 3 op = 81 h; Päiväkirja ja reflektiotehtävät n. 1,5 op = 40 h)

Content scheduling

OPINTOJAKSON ETENEMINEN

ke 21.1. 8 h: Lapsen kohtaaminen - koulutus: juhlasali TAMK

to 22.1. 4 h: Toteutusinfo, Johdatus moduliin -paneeli, (Koulutusreflektio)

MATERIAALIT JA TEHTÄVÄT: Työntekijänä lastensuojelussa, Asiakkaan ja läheisten osallisuus, Ehkäisevä työ, Lastensuojelun perhetyö

ti 3.3. 4 h: Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana - trauma- ja vuorovaikutusnäkökulmat

ke 4.3. 8 h: Kohti monialaista ehkäisevää työtä 4 h - Arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö 4 h

MATERIAALIT JA TEHTÄVÄT: "Itsehuolto", Laitoshuolto

ke 25.3. 8 h: Sijaistraumatisoituminen ja jaksaminen 4 h, Laitoshuollon pedagogiikka 4 h

MATERIAALIT JA TEHTÄVÄT: Monialainen työskentely, Menetelmät lastensuojelussa, Lastensuojelun laatu, kehittäminen ja tulevaisuus

ti 21.4. 4 h: Erityiskysymystehtävien posteriesittelyt

ke 22.4. 8 h: Lastensuojelun laatu- ja tulevaisuusseminaari työelämän kanssa 4 h, Henk.kohtaiset reflektiot 4 h

Completion alternatives

Opintojakson sisältöjä voi AHOTOIDA aiemmalla osaamisella sopimalla asiasta tarkemmin Anssi-Pekka Udd:in kanssa ja toimimalla Ahotointiprosessin edellyttämällä tavalla.

Practical training and working life cooperation

Opintojakson asioiden yhdistäminen omaan työhön, tutustumiskäynnit Erityiskysymys -tehtävässä, työelämävierailijat.

Further information

TOTEUTUS TARKOITETTU ENSISIJAISESTI RYHMÄLLE 14ASOSI!!
MUIDEN RYHMIEN OPISKELIJOIDEN OSALLISTUMISESTA SOVITTAVA ANSSI-PEKKA UDD:IN KANSSA!

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia

Go back to top of page