Siirry suoraan sisältöön

Luovat ja toiminnalliset menetelmät ryhmän ohjaamisessa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-27-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 06.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Merja Repo
Minna Putous
Opintojakso
7S-27

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö (Opintojakso)

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Hyväksyttyyn suoritukseen opiskelijan tulee
*suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjauskokonaisuus
*laatia kokonaisuudesta prosessipäiväkirja, jonka hän luovuttaa opettajalle kurssin päätyttyä
*lukea Kalliola-Kurki kirja Matkalla ohjaajuuteen ja osallistua kirjan purkukeskusteluun lähiopetuksessa

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat omalle opiskelijaryhmälleen ohjaustuokion, jossa käytetään luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Ohjauksen voi toteuttaa joko yksin tai parin kanssa.
Ohjaustuokion kokonaiskesto on 1-1,5 h

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

36 h Kontaktiopetus
14 h Ohjauksen suunnittelu, oma arviointi
*Opiskelija lähettää suunnitelman opettajalle viimeistään päivää ennen toteutusta s-postilla: merja.repo(at)tamk.fi.
*Ohjauksen jälkeen opiskelija tekee kirjallisen arvioinnin omasta ohjauksestaan ja lähettää sen opettajalle s-postilla viikon sisällä toteutuksesta.
*Opiskelija lähettää myös tarkennetun (jos suunnitelmaan tulee muutoksia tai lisäyksiä ohjauksen jälkeen) ohjaussuunnitelmansa opettajalle, joka monistaa kaikki suunnitelmat kaikille opiskelijoille kurssin päätteeksi.
6 h prosessipäiväkirja
*prosessipäiväkirjaa käytetään itsereflektion välineenä ja sitä pidetään koko kurssin ajan. *Prosessipäiväkirjaa käsitellään kurssin päätöskontaktissa ja se luovutetaan opettajalle kurssin päätyttyä.
25 h kirjan: Kalliola, Kurki ym.: Matkalla ohjaajuuteen lukeminen. Kirja luetaan 20.10. mennessä, jonka jälkeen sitä käsitellään kontaktiopetuksessa.
Yht. 81 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työelämässä toteutettu vaihtoehto: opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi luovien menetelmien ohjauskokonaisuuden työelämässä. Suunnitelma lähetetään ennakkoon opettajalle hyväksyttäväksi. Toteutuksessa tulisi olla läsnä opiskelijan kolleega tai opiskelutoveri, joka antaa palautetta opiskelijan ohjauksesta. Toteutuksen jälkeen opiskelija kirjoittaa raportin palautteineen ja jättää sen opettajalle luettavaksi. Opiskelija lukee kirjan Kalliola-Kurki Matkalla ohjaajuuteen sekä Kopakkala: Porukka, jengi ja tiimi ja kirjoittaa niiden pohjalta omaa ohjauskokemustaan peilaavan tekstin, jonka liittää raporttiin.

Siirry alkuun