Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-16-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.10.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 08.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tapio Salomäki
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Vastuuhenkilö
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Opintojakso
- 7S-16
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Sisältö (Opintojakso)
- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kokonaisuudesta palautetaan raportti 1.12.2015 mennessä opintojakson tabulasivuille.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, työelämäyhteistyössä järjestetyt koulutuspäivät, mahdolliset opintokäynnit, oppimistehtävät
Oppimateriaalit
Verkkomateriaalia kootaan kurssin tabulasivuille, alaan liittyvät muut julkaisut/ kirjallisuus, lastensuojeluun liittyvä lainsäädäntö (finlex)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko opintojakso 3 op = 81 h
Sisällön jaksotus
Koulutuspäivä yhdessä työelämän kanssa 3.9.15.
22.10. ip Koko ryhmä yhdessä / Korpikoski ja Salomäki (Opintojakson aloitus ja ennakkotehtävän purku)
27.10. ip R2 Korpikoski
30.10. ap R2 Korpikoski
5.11. ap R1 Salomäki
10.11. ip R1 Korpikoski, R2 Salomäki
12.11. ip R1 Salomäki
17.11. ip R1 Korpikoski, R2 Salomäki
18.11. Koko ryhmä/ Salomäki
1.12. ap Koko ryhmä yhdessä/ Korpikoski ja Salomäki (Loppuseminaari)
Teemat:
Korpikoski: Lastensuojelua koskeva lainsäädäntö sekä palvelujärjestelmä
Salomäki: Lastensuojelun arvolähtökohdat ja yleiset periaatteet
Korpikoski ja Salomäki: Lastensuojelun ajankohtainen keskustelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lastensuojelun koulutuspäivä 3.9. klo 8-16 (tarkempi kellonaika ja paikka varmistuu syksyllä). Opintokäynnit ja mahdolliset vierailijat.
Kansainvälisyys
Opiskelijan kiinnostuksen mukaan (opintokäynti, valinnainen materiaali).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 14sosi ryhmälle. Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!
Tabula-avain ensimmäisellä kerralla 22.10. opettajilta.
ENNAKKOTEHTÄVÄ 22.10. ALOITUSKERRALLE: Seuraa lapsia, perheitä ja lastensuojelua koskevaa keskustelua ja uutisointia. Poimi konkreettisia esimerkkejä lastensuojeluun liittyvistä asioista, ilmiöistä, mielikuvista, tavasta puhua ym.. Kirjaa itsellesi, mitä kuulet ja näet. Laita ylös lyhyesti myös näiden asioiden sinussa herättämiä ajatuksia. (Laajuus noin 2 sivua.)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa