Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-16-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.10.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 08.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tapio Salomäki
Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Hanna-Kaisa Korpikoski
Opintojakso
7S-16

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Sisältö (Opintojakso)

- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kokonaisuudesta palautetaan raportti 1.12.2015 mennessä opintojakson tabulasivuille.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, työelämäyhteistyössä järjestetyt koulutuspäivät, mahdolliset opintokäynnit, oppimistehtävät

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalia kootaan kurssin tabulasivuille, alaan liittyvät muut julkaisut/ kirjallisuus, lastensuojeluun liittyvä lainsäädäntö (finlex)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko opintojakso 3 op = 81 h

Sisällön jaksotus

Koulutuspäivä yhdessä työelämän kanssa 3.9.15.
22.10. ip Koko ryhmä yhdessä / Korpikoski ja Salomäki (Opintojakson aloitus ja ennakkotehtävän purku)
27.10. ip R2 Korpikoski
30.10. ap R2 Korpikoski
5.11. ap R1 Salomäki
10.11. ip R1 Korpikoski, R2 Salomäki
12.11. ip R1 Salomäki
17.11. ip R1 Korpikoski, R2 Salomäki
18.11. Koko ryhmä/ Salomäki
1.12. ap Koko ryhmä yhdessä/ Korpikoski ja Salomäki (Loppuseminaari)

Teemat:
Korpikoski: Lastensuojelua koskeva lainsäädäntö sekä palvelujärjestelmä
Salomäki: Lastensuojelun arvolähtökohdat ja yleiset periaatteet
Korpikoski ja Salomäki: Lastensuojelun ajankohtainen keskustelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lastensuojelun koulutuspäivä 3.9. klo 8-16 (tarkempi kellonaika ja paikka varmistuu syksyllä). Opintokäynnit ja mahdolliset vierailijat.

Kansainvälisyys

Opiskelijan kiinnostuksen mukaan (opintokäynti, valinnainen materiaali).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 14sosi ryhmälle. Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!
Tabula-avain ensimmäisellä kerralla 22.10. opettajilta.
ENNAKKOTEHTÄVÄ 22.10. ALOITUSKERRALLE: Seuraa lapsia, perheitä ja lastensuojelua koskevaa keskustelua ja uutisointia. Poimi konkreettisia esimerkkejä lastensuojeluun liittyvistä asioista, ilmiöistä, mielikuvista, tavasta puhua ym.. Kirjaa itsellesi, mitä kuulet ja näet. Laita ylös lyhyesti myös näiden asioiden sinussa herättämiä ajatuksia. (Laajuus noin 2 sivua.)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Siirry alkuun