Skip to main content

Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)

Code: 7S-16-3005

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 31.10.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 08.12.2015
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tapio Salomäki
Hanna-Kaisa Korpikoski
Person in charge
Hanna-Kaisa Korpikoski
Course
7S-16

Objectives (course unit)

Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them

Content (course unit)

- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare

Exam schedules

Kokonaisuudesta palautetaan raportti 1.12.2015 mennessä opintojakson tabulasivuille.

Assessment methods and criteria

Arvioidaan asteikolla 1-5.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, työelämäyhteistyössä järjestetyt koulutuspäivät, mahdolliset opintokäynnit, oppimistehtävät

Learning materials

Verkkomateriaalia kootaan kurssin tabulasivuille, alaan liittyvät muut julkaisut/ kirjallisuus, lastensuojeluun liittyvä lainsäädäntö (finlex)

Student workload

Koko opintojakso 3 op = 81 h

Content scheduling

Koulutuspäivä yhdessä työelämän kanssa 3.9.15.
22.10. ip Koko ryhmä yhdessä / Korpikoski ja Salomäki (Opintojakson aloitus ja ennakkotehtävän purku)
27.10. ip R2 Korpikoski
30.10. ap R2 Korpikoski
5.11. ap R1 Salomäki
10.11. ip R1 Korpikoski, R2 Salomäki
12.11. ip R1 Salomäki
17.11. ip R1 Korpikoski, R2 Salomäki
18.11. Koko ryhmä/ Salomäki
1.12. ap Koko ryhmä yhdessä/ Korpikoski ja Salomäki (Loppuseminaari)

Teemat:
Korpikoski: Lastensuojelua koskeva lainsäädäntö sekä palvelujärjestelmä
Salomäki: Lastensuojelun arvolähtökohdat ja yleiset periaatteet
Korpikoski ja Salomäki: Lastensuojelun ajankohtainen keskustelu

Completion alternatives

Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!

Practical training and working life cooperation

Lastensuojelun koulutuspäivä 3.9. klo 8-16 (tarkempi kellonaika ja paikka varmistuu syksyllä). Opintokäynnit ja mahdolliset vierailijat.

International connections

Opiskelijan kiinnostuksen mukaan (opintokäynti, valinnainen materiaali).

Further information

Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 14sosi ryhmälle. Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!
Tabula-avain ensimmäisellä kerralla 22.10. opettajilta.
ENNAKKOTEHTÄVÄ 22.10. ALOITUSKERRALLE: Seuraa lapsia, perheitä ja lastensuojelua koskevaa keskustelua ja uutisointia. Poimi konkreettisia esimerkkejä lastensuojeluun liittyvistä asioista, ilmiöistä, mielikuvista, tavasta puhua ym.. Kirjaa itsellesi, mitä kuulet ja näet. Laita ylös lyhyesti myös näiden asioiden sinussa herättämiä ajatuksia. (Laajuus noin 2 sivua.)

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Go back to top of page