Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-20-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2014 - 31.03.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.02.2015 - 28.04.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Tapio Salomäki
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttipäivät: 14.4.klo 13.00-16.00 ja 29,4.klo 9.00
Kirjatentti ja materiaali tentti:
Kirjatentti Juha : Freire Sorrettujen pedagogiikka
Raijan tentti: Artikkelimateriaali + luentomateriaali
Voit tenttiä molemmat osuudet samassa tentissä tai eri tenttipäivinä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävä.
Tenttimateriaali.
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot
B) Osallistuminen järjestöpäivään ja opintokäynti johonkin valitsemaansa järjestöön ?
C) Helmihulinat, Eläväkirjasto ja Sosiaalipedagogiikan päivät 9-10.4
Oppimateriaalit
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.(Tabulassa)
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Opintokäynti + messut 10
Tentti 81 tuntia
Sisällön jaksotus
17.2 ti Klo 9.00- 12.00 Raija koko ryhmä
17.2. klo 13.00 – 16.00 Juha koko ryhmä
19.2. klo 13- 16 A- ryhmä Raija
20.2. B- ryhmä Raija
2.3 klo 9.00- 12.00 C-ryhmä Raija
2.3 klo 13.00- 16.00 Juha koko ryhmä
10.3 9.00- 12.00 Raija koko ryhmä
10.3. klo 13.00- 16.00 B ryhmä Tapsa
11.3. klo 9.00- 12.00 C-ryhmä Tapsa
12.3. klo 13.00- 16.00 A- ryhmä Tapsa
16.3 klo 13.00 – 16.00 Raija koko ryhmä
16.3. klo 9.00 – 12.00 B- ryhmä
17.3. klo 9.00- 12.00 C-ryhmä
19.3.klo 9.00- 12.00 A-ryhmä Juha
31.3. klo 13.00-16.00 Juha koko ryhmä
Sosiaalipedagogiikan päivät 9.4 ja 10.4 koko ryhmä
14.4. klo 13.00- 16.00 Tentti Raija valvoo ( voit suorittaa myös Juhan osuuden)
29.4 klo 9.00- 12.00 Tentti Juha valvoo ( voit suorittaa myös Raijan osuuden
huom. tentissä voit suorittaa joko molemmat osat kerralla tai kahdessa osassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutustapa
Luennot ja seminaarit, sosiaalipedagogiikan päivät,tapahtumien järjestäminen
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Avainsanat:
Sosiaalityön työorientaatiot
Sorrettujen pedagogiikka, dialogi, vapauttava kasvatus
Pedagoginen suhde
Integraatio-emansipaatio
Osallisuus
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuuttta