Work Orientations of Social Work and Social Pedagogy (5 cr)
Code: 7S-20-3003
General information
- Enrolment period
- 02.12.2014 - 31.03.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.02.2015 - 28.04.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Juha Santala
- Tapio Salomäki
- Raija Yliniemi
- Course
- 7S-20
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Exam schedules
Tenttipäivät: 14.4.klo 13.00-16.00 ja 29,4.klo 9.00
Kirjatentti ja materiaali tentti:
Kirjatentti Juha : Freire Sorrettujen pedagogiikka
Raijan tentti: Artikkelimateriaali + luentomateriaali
Voit tenttiä molemmat osuudet samassa tentissä tai eri tenttipäivinä.
Assessment methods and criteria
A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävä.
Tenttimateriaali.
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot
B) Osallistuminen järjestöpäivään ja opintokäynti johonkin valitsemaansa järjestöön ?
C) Helmihulinat, Eläväkirjasto ja Sosiaalipedagogiikan päivät 9-10.4
Learning materials
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.(Tabulassa)
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)
Student workload
Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Opintokäynti + messut 10
Tentti 81 tuntia
Content scheduling
17.2 ti Klo 9.00- 12.00 Raija koko ryhmä
17.2. klo 13.00 – 16.00 Juha koko ryhmä
19.2. klo 13- 16 A- ryhmä Raija
20.2. B- ryhmä Raija
2.3 klo 9.00- 12.00 C-ryhmä Raija
2.3 klo 13.00- 16.00 Juha koko ryhmä
10.3 9.00- 12.00 Raija koko ryhmä
10.3. klo 13.00- 16.00 B ryhmä Tapsa
11.3. klo 9.00- 12.00 C-ryhmä Tapsa
12.3. klo 13.00- 16.00 A- ryhmä Tapsa
16.3 klo 13.00 – 16.00 Raija koko ryhmä
16.3. klo 9.00 – 12.00 B- ryhmä
17.3. klo 9.00- 12.00 C-ryhmä
19.3.klo 9.00- 12.00 A-ryhmä Juha
31.3. klo 13.00-16.00 Juha koko ryhmä
Sosiaalipedagogiikan päivät 9.4 ja 10.4 koko ryhmä
14.4. klo 13.00- 16.00 Tentti Raija valvoo ( voit suorittaa myös Juhan osuuden)
29.4 klo 9.00- 12.00 Tentti Juha valvoo ( voit suorittaa myös Raijan osuuden
huom. tentissä voit suorittaa joko molemmat osat kerralla tai kahdessa osassa.
Further information
Toteutustapa
Luennot ja seminaarit, sosiaalipedagogiikan päivät,tapahtumien järjestäminen
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Avainsanat:
Sosiaalityön työorientaatiot
Sorrettujen pedagogiikka, dialogi, vapauttava kasvatus
Pedagoginen suhde
Integraatio-emansipaatio
Osallisuus
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuuttta